tag:blogger.com,1999:blog-3310461963208398285.post5546602197042267890..comments2023-12-20T11:53:08.546+02:00Comments on Tolkku: Pitääkö rumaa taidetta suojella?Teemuhttp://www.blogger.com/profile/03662745181402427550noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-3310461963208398285.post-1999592801648478832012-04-19T18:53:11.599+03:002012-04-19T18:53:11.599+03:00Brutaali betoniarkkitehtuurin kanssa ainoa tapa ko...Brutaali betoniarkkitehtuurin kanssa ainoa tapa kommunikoida on töhryt. Se masentaa ja synnyttää pahoinvointia. - Siru KauppinenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3310461963208398285.post-65983995338705050662012-04-18T14:38:59.848+03:002012-04-18T14:38:59.848+03:00Kiitos kommenteista. Semmoisenkin jorinan kuullut,...Kiitos kommenteista. Semmoisenkin jorinan kuullut, en tiedä kuinka hyvin pitää paikkaansa, että on se nyt paksua että samat ihmiset jotka aikoinaan olivat purkamassa vanhoja taloja epäkäytännöllisinä ja rumina, haluavat nyt suojella omat tuotoksensa, jotka halutaan purkaa koska ne ovat epäkäytännöllisiä ja rumia.<br /><br />Sinänsä sympatiseeraan Ronkaisen ajatusta että jotain varottavia esimerkkejä pitää jättää jälkipolville, ja toki brutalismiakin oli ihan hyvää eli muutenkin säilyttämisen arvoista. Liikenneinfran kannalta vaan ongelma on se että aikansa käsitys liikenteestä oli nyt vaan yksinkertaisesti huono, ja kyse. on vielä massiivista rakennelmista joita käyttää useat ihmiset.<br /><br />Jos mennään taaksepäin modernismia, niin Saarisen rautatieasema on siitä huono rakennus että se on hyvin suljettu. Siihen on syynsä, siihen aikaan juna-asemat oli niin kuin lentoasemia joissa oli erilliset odotushallit. Saarisen arkkitehtuurista on kuitenkin saatu uudistamalla Elielinaukion puolelle kelpo kaupunkitilaa.<br /><br />Ajatus oli pitkään, vieläki, että pitää jotenkin eristää liikennetilat ja liikennemuodot toisistaan. Kävellään erillisiä rännejä autoteiden ali bussilaiturille, joka on ihan eri asia kuin junalaituri.. Ja jos se laituri on sen näköinen ettei siellä ole tarkoitus oleskella, niin sen parempi ettei ole epämääräisiä hengaajia liikennetilaa häiritsemässä, kuten http://vesirajassa.blogspot.com/2012/04/ihmisvihan-iglu.html<br /><br />Tämä tuotta muun ohella surkeita vaihtoja, esimerkiksi tästä Jokerin pysäkiltä pääsisi suoraan junaan, jos Oulunkylässä olisi edes yhteen suuntaan sivulaituri, http://g.co/maps/gcenq Nyt joutuu käyttämään alikulkua.Teemuhttps://www.blogger.com/profile/03662745181402427550noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3310461963208398285.post-48785162480736546722012-04-18T14:10:45.926+03:002012-04-18T14:10:45.926+03:00Nytimeksessä oli samasta aiheesta juuri tällainen:...Nytimeksessä oli samasta aiheesta juuri tällainen:<br /><a href="http://www.nytimes.com/roomfordebate/2012/04/08/are-some-buildings-too-ugly-to-survive/?ref=design" rel="nofollow"><br />http://www.nytimes.com/roomfordebate/2012/04/08/are-some-buildings-too-ugly-to-survive/?ref=design</a><br /><br />Vanhanaikaisena modernistina kannatan jyrkästi tuonkin aikakauden rakennustaiteen säilyttämistä riittävässä laajuudessa, mutta tosiaan tarkoitukseensa nykyään (tai alunperinkin) sopimattomien rakennusten säilyttäminen on koko tyylisuunnan keskeisen ajatuksen vastaista. Toki joku dysfunktionalisminkin muistomerkki voisi olla kiva säilyttää, mielellään kuitenkin jossakin paikassa missä siitä on mahdollisimman vähän haittaa.Anna Ronkainenhttps://www.blogger.com/profile/10199171273603144347noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3310461963208398285.post-6656107583937748592012-04-17T14:39:24.901+03:002012-04-17T14:39:24.901+03:00Nimen omaan, tuon ajan arkitehtuuri on perustunut ...Nimen omaan, tuon ajan arkitehtuuri on perustunut itse funktioon. Ja koska myös funktiot ajan myötä muuttuvat, ovat rakennukset myös ajateltu tilapäisiksi, eli ne oli tarkoitus purkaa alun pitäen.<br /><br />Mikä sen paremmin tukee arkitehdin alkuperäistä ajatusta ja rakennuksen henkeä, kuin sen purkaminen jonkun uuden ja nykystandardien mukaisesti toimivan tieltä?Christoffer W.https://www.blogger.com/profile/04856631452697466849noreply@blogger.com