Viimeisin viidentoista vuoden aikana Eurooppaan ei ole rakennettu juuri mitään muuta kuin kaasuvoimaloita, ja lainsäädäntötoimin uusiutuvaa. Eurotribin Jeromelta perusteellinen esitys miksi näin.
Lyhyesti: Markkinarakenteet suosivat tuotantomuotoja joilla on alhaiset kiinteät ja korkeat marginaalikustannukset. Mikään päästötön tuotantomuoto ei ole tällainen. Tämä on voimalayhtiölle kannattavaa ja kuluttajalle kallista, sähkömarkkinoilla pääomavaltainen tuotantorakenne tuottaa ulkoishyötyjä jotka jää kuluttajalle.
torstai 31. maaliskuuta 2011
tiistai 29. maaliskuuta 2011
Oikeiston köyhyys
Efektiivisesti oikeiston perinnekanta köyhiin on että heitä ei pitäisi olla. Tämän takia oikeisto puhuu mielellään rakenteista jotka tuotta köyhiä, esimerkiksi työn verotus, ja ihan asiaakin. Mutta tämä ei auta köyhien kanssa tässä ja nyt. Ja sitten kun menee sormi suuhuun niin puhutaan hassuja, kuten Keynes aikanaan piruili suhdannepolitiikasta:
Helsingissä on romaaneja. Helsingin kaupungilla ei ole mitään laillisia keinoja poistaa kyseisiä romaaneja kaupungista. Mitäs tehdään, kysyi KH:n Moisio joka löysi KH:n äijiltä hukkuneet kivekset.
Kokoomus on tiukasti sitä mieltä että ei tehdä yhtään mitään. Epäselväksi jää että saako taas maksaa lentolipun takaisin Romaniaan, joka on käytännössä sama asia kuin että subventoisi matkakustannuksia 50%. Perussuomalaiset ovat myös tiukasti pää puskassa.
Kun valittavina on huonoja vaihtoehtoja niin siitä ei seuraa ettei tarvitse valita mitään. Tällä kertaa vaihtoehdot käytännössä ovat laiton romanileiri, kaikkine lieveilmiöineen, tai laillinen jota voisi edes jotenkin kontrolloida. Kaupunkilaisten suosikkivaihtoehtoa takaisiin Romaniaan ei ole.
It is curious how common sense, wriggling for an escape from absurd conclusions, has been apt to reach a preference for wholly “wasteful” forms of loan expenditure rather than for partly wasteful forms, which, because they are not wholly wasteful, tend to be judged on strict “business” principles. For example, unemployment relief financed by loans is more readily accepted than the financing of improvements at a charge below the current rate of interest; whilst the form of digging holes in the ground known as gold-mining, which not only adds nothing whatever to the real wealth of the world but involves the disutility of labour, is the most acceptable of all solutions." - The General Theory of Employment, Interest and Money, luku 10
Helsingissä on romaaneja. Helsingin kaupungilla ei ole mitään laillisia keinoja poistaa kyseisiä romaaneja kaupungista. Mitäs tehdään, kysyi KH:n Moisio joka löysi KH:n äijiltä hukkuneet kivekset.
Kokoomus on tiukasti sitä mieltä että ei tehdä yhtään mitään. Epäselväksi jää että saako taas maksaa lentolipun takaisin Romaniaan, joka on käytännössä sama asia kuin että subventoisi matkakustannuksia 50%. Perussuomalaiset ovat myös tiukasti pää puskassa.
Kun valittavina on huonoja vaihtoehtoja niin siitä ei seuraa ettei tarvitse valita mitään. Tällä kertaa vaihtoehdot käytännössä ovat laiton romanileiri, kaikkine lieveilmiöineen, tai laillinen jota voisi edes jotenkin kontrolloida. Kaupunkilaisten suosikkivaihtoehtoa takaisiin Romaniaan ei ole.
keskiviikko 16. maaliskuuta 2011
Raideverkosto eikä pätkiä
Olisi kiva jos saisi raideverkon (pdf) Itämetron hinnalla.
Tolkku tarjoaa yleishyödyllisenä palveluna laiskemmille, ei sinänsä että verorahoituksena näkyisi prkl, kuvakoosteen aiheesta.
Kaukoitä on kaukana, kuvassa metrolle Sakarinmäestä arvottuja matka-aikoja, lähde KSV.
Myös metroasemat on kaukana, oranssihtava on uudisasutettava villi itä, tummemat pallukt on metroaseman palvelualue, lähde KSV.
Metrolla on vaikea tehdä ratikkaa, lähde KSV.
Kaukaa Vantaakin on lähellä, ja sinne ollaan menossa. Kun ihmisille tarjotaan metroa joka menee toiseen suuntaan kuin itse on menossa niin paras kulkuneuvo on oma Volvo, lähde KSV.
Samalla rahalla saisi raideverkoston, lähde ym. suunnitelma (Kivekäs, Kauppinen, Särelä)
Jolla pääsee näpsäkästi eri puolille kaupunkia, ilman Volvoa.
Tolkku tarjoaa yleishyödyllisenä palveluna laiskemmille, ei sinänsä että verorahoituksena näkyisi prkl, kuvakoosteen aiheesta.
Kaukoitä on kaukana, kuvassa metrolle Sakarinmäestä arvottuja matka-aikoja, lähde KSV.
Myös metroasemat on kaukana, oranssihtava on uudisasutettava villi itä, tummemat pallukt on metroaseman palvelualue, lähde KSV.
Metrolla on vaikea tehdä ratikkaa, lähde KSV.
Kaukaa Vantaakin on lähellä, ja sinne ollaan menossa. Kun ihmisille tarjotaan metroa joka menee toiseen suuntaan kuin itse on menossa niin paras kulkuneuvo on oma Volvo, lähde KSV.
Samalla rahalla saisi raideverkoston, lähde ym. suunnitelma (Kivekäs, Kauppinen, Särelä)
Jolla pääsee näpsäkästi eri puolille kaupunkia, ilman Volvoa.
torstai 10. maaliskuuta 2011
Kaukokaipuu ja maakuntakaava
Aamun Hesari kertoo että
Kyllä sitä kasvua riittää varmaan itään ja länteen, mutta noin keskimäärin lähellä on parempi kuin kaukana , semminkin kun ne radat tuppaa olemaan viherpesuraiteita.
Sen sijaan hyvien kulkuetäisyyksien äärellä pelkästään Helsinkiin mahtuisi kantakaupungin jatkeena helposti 100 000 - 200 000 asukasta lisää kaupunkibulevardeille. Tätä tosin hankaloittaa se että liikenne niillä motareilla kasvaa entisestään koska sieltä etävolvolasta pitää päästä jotenkin ihmisten ilmoille.
Uusimaa kasvaa 430 000 asukkaalla seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana.
Tämän myötä maakunnan rakenne muuttuu: kasvava väestö asutetaan maakunnan itäisiin sekä läntisiin osiin ja nykyisten sekä tulevien ratojen varsille.
Kyllä sitä kasvua riittää varmaan itään ja länteen, mutta noin keskimäärin lähellä on parempi kuin kaukana , semminkin kun ne radat tuppaa olemaan viherpesuraiteita.
Sen sijaan hyvien kulkuetäisyyksien äärellä pelkästään Helsinkiin mahtuisi kantakaupungin jatkeena helposti 100 000 - 200 000 asukasta lisää kaupunkibulevardeille. Tätä tosin hankaloittaa se että liikenne niillä motareilla kasvaa entisestään koska sieltä etävolvolasta pitää päästä jotenkin ihmisten ilmoille.
maanantai 7. maaliskuuta 2011
Vaalikevät etenee, järki sumenee
Timo Soini ehdotti, nostalgiahenkisesti, eläkerahojen sijoittamista siltarumpuihin. Keskusta ja viimeisenä Kokoomuksen Sampsa Kataja kiirehtivät kannattamaan. Ja miksipä ei, kun tämä tarkoittaa nykypäivänä käytännössä elinkaarimallien käyttöä muuten kannattamattomissa hankkeissa, eli veronmaksajien rahalla kivat korot kavereille ja lisää tietä pellolle.
Vihreiden idea myydä valtionomistuksia investointien rahoittamiseksi on sekin vähän silmänkääntötemppu, mutta siinä ei sentään lahjoiteta valtionlainan ja elinkaarimallin koron erotusta sijoittajille, ja on tuo tavallaan loogista. Todettakoon myös että liikenneministeri on järjissään.
Vihreiden idea myydä valtionomistuksia investointien rahoittamiseksi on sekin vähän silmänkääntötemppu, mutta siinä ei sentään lahjoiteta valtionlainan ja elinkaarimallin koron erotusta sijoittajille, ja on tuo tavallaan loogista. Todettakoon myös että liikenneministeri on järjissään.
lauantai 5. maaliskuuta 2011
Pää kainalossa työnhakuun mars
Kansaneläkälaitos tekee omaan osansa postmodernin tekotaiteen saralla:
Ja siis ilmeisesti sitten niin että jos on työkyvytön niin pitää osoittaa työhalukkuutensa osallistumalla erillaisiin aktivointitoimiin, koska näin osoitetaan työkyky. Jota ei siis tosin ole.
Näin bitti-ihmisenä, mikä siinä olisi ongelma jos ihmiset nyt vaan olisivat joko työkykyisiä tai työkyvyttömiä ja järjestelmät toimisivat sen mukaan? Jälkimmäisen happotesti on se että onko sellaisessa kunnossa että joku palkkaa, mistä muuten seuraa semmoinen jännä juttu että terveys on suhteellista siinä kuin muutkin vaatimukset.
Sairauspäivärahalla on tarkoitus korvata ansionmenetystä alle vuoden kestävän sairauden aikana. Jos sairautesi jatkuu yli vuoden, voit hakea työkyvyttömyyseläkettä. Jos työkyvyttömyyseläkehakemuksesi käsittely on kesken tai se on hylätty, voit hakea työttömyysetuutta, jos olet edelleen työkyvytön etkä voi palata työhösi. Tällöin sinun tulee ilmoittautua työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon.
Ja siis ilmeisesti sitten niin että jos on työkyvytön niin pitää osoittaa työhalukkuutensa osallistumalla erillaisiin aktivointitoimiin, koska näin osoitetaan työkyky. Jota ei siis tosin ole.
Näin bitti-ihmisenä, mikä siinä olisi ongelma jos ihmiset nyt vaan olisivat joko työkykyisiä tai työkyvyttömiä ja järjestelmät toimisivat sen mukaan? Jälkimmäisen happotesti on se että onko sellaisessa kunnossa että joku palkkaa, mistä muuten seuraa semmoinen jännä juttu että terveys on suhteellista siinä kuin muutkin vaatimukset.