perjantai 12. lokakuuta 2012

Tunnelissa Koivusaaressa

KSV järjestää keskustelutilaisuuden Koivusaaren kaavasta. Hyvä että kaavoitetaan. Tolkulla on asiaan liittyen muutama huomio.
Koivusaaren keskusta on moottoritieliittymä, kuva suurenee klikkaamalla. Lähde: KSV
Ensinnäkin, taas kerran kuvasta näkee paljaalla silmällä mittaamattakin, että sen jälkeen kun Koivusaaressa katetaan motari niin moottoritie uusine liittyminen on isompi kuin aiemmin. Mitä järkeä tässä on, käytetään kymmeniä miljoonia rahaa moottoritien kattamiseen jonka jälkeen se vie enemmän tilaa? Eikö niillä tunneleilla pitänyt laittaa autot maan alle?

Toiseksi, liitymäaukoista johtuen melualue leviää pohjoisosan asuinalueelle, koska edessä ei ole taloja muurina. Jos argumentti on että niitä taloja ei voi tehdä viereen koska motari, niin miten ne voi sitten tehdä motarin päälle?

Kolmanneksi, pyöräilyreitti (oranssi viiva) taas mallia Hakamäentie, koska pyöräily on maisema-ajelua eikä liikennettä, niin rantamutkat vaan lisää nautintoa.

Tilaisuudessa kuulemma myös esitellään bulevardivaihtoehtoa, jossa ei tietenkään ole ylläolevia ongelmia. Toivottavasti jotenkin näin.


12 kommenttia:

Martti Tulenheimo kirjoitti...

Tässä suunnitelmassa on pari isoa - sanotaanko nyt varmuuden vuoksi että kolossaalisen kokoista - ongelmaa.

Ensinnäkin se, että moottoritie yritetään painaa maan alle aiheuttaa liittymien kohdalla valtavasti ruuhkaa maan pinnalla. Terveisiä Brysselistä, jossa tätä mallia on yritetty, mutta jonka seurauksena kaupungissa on Euroopan pahimmat ruuhkat.

Toisekseen, liittymien toteuttaminen näin aiheuttaa sen, ettei ympäröivää tilaa (eikä erityismegaleveän tien peittämää tilaa, jollainen motari katuun verrattuna todellakin on) voida käyttää varsinaisesti mihinkään. Seurauksena on valtavasti hukattua maata, joka voitaisiin käyttää rakentamiseen.

Eli sen sijaan, että hukataan tilaisuus rakentaa erittäin haluttuja kaupunkiasuntoja Suomen parhaiden liikenneyhteyksien ja kävelyetäisyydellä olevien lähipalvelujen äärelle, joudutaan ojasta allikkoon: ihmiset jotka voisivat asua ja työskennellä neljän kilometrin päässä Helsingin kantakaupungista joutuvat etsimään asunnon huomattavasti huonompien liikenneyhteyksien varrelta ja kauempana palveluista jostain muualta Helsingin seudulta.

Ja lopuksi vielä se esteettis-elämänlaadullis-yhteiskunnallinen ongelma, että samalla tavalla kuten Brysselissä, myös Helsingissä tullaan - halutaanpa niin eli ei - törmäämään siihen, että tällaiset maan alta maan pinnalle tulevat liittymät rakennetaan pääasiassa betonista, jonka päällä kasvaa vain tietynlaista kasvillisuutta. Alueen oman kehityksen ja houkuttelevuuden kannalta maanalaista motaria ei voi millään keinolla tehdä olemattomaksi sen jälkeen, kun kansi on rakennettu.

Epäviihtyisän alueen perimmäinen ongelma on sosiaalinen ja eriarvoistava: hyvätuloiset yleisesti karttavat epäviihtyisiä asuinalueita, kun taas pienituloiset eivät voi samalla tavalla valita viihtyisiä asuinalueita. Rakentamalla betonikansia ja motariliittymiä kaupunginosien sosiaalinen status laskee, kun taas tekemällä motarista bulevardi sitä ympäröivän alueen status nousee. Helsingin pitää panostaa erityisesti siihen, että mahdollsimman suuri osa kaupungin pinta-alasta olisi sosiaalisesti mahdollisimman hyvästatuksista. Se tekee kaupungista yhteiskunnallisesti paljon tasa-arvoisemman kuin hajautettu kaupunkirakenne.

Teemu kirjoitti...

Joo. Noissa maanalaisissa liikenneputkissa on se että äkkiseltään ne kuulostaa hyvältä; autojen haitat maan alle ja silleen. Todellisuus on vaan pikemminkin itä-pasilaa, ja sen lisäksi tuo on erittäin kallista. Ehkä näitä pitää tehdä Helsinkiin pari varoittavaksi esimerkiksi.

Pari juttua lisää. Ensinnäkin tolla Koivusaarella piti maksaa Helsingin osuus metrosta. Ei vaan oikein ynnää kun pitäisi maksaa vielä toi liittymä ja kate.

Toinen juttu, mä en ole yleensä lisää kerroksia miehiä, mutta kyllä toi pitäisi jotenkin rakentaa tiiviimmin. Vaikka sitten kerroksia lisää jos ei muuta keksitä.

Anonyymi kirjoitti...

Vaikka motari jäisikin, niin mitä virkaa tuolla uudella liittymällä edes on? Hanasaaren liittymä on 600 metrin päässä ja nykyään aivan vajaakäytössä, koska sieltä ei pääse oikeastaan mihinkään. Larun liittymäkään ei ole kaukana, eikä sielläkään ole ruuhkia.

Jos liittymää ei rakenneta, niin motarin eteläpuolisen kadun voi helposti oikaista rakentamalla sen kiinni Länsiväylään. Siitä pari valoristeystä tai kiertoliittymää Koivusaareen. Tällöin saadaan pyöräreititkin suoriksi molemmin puolin motaria. Ongelma ratkaistu.

Teemu kirjoitti...

Se Katajaharjun liittymä ilmeisesti poistuu ainakin osin, toi on vähän toi liikennesuunnitelma sekava. Mutta kuitenkin voisi tuon tehdä kirjoittamallasikin tavalla. Tää on vaan tätä että liikennetila on ilmaista...

Olli Pottonen kirjoitti...

Näistä liittymistä KSV:n näkemys on seuraava: "Katajaharjun kohdalla mahdollinen Länsiväylän päälle rakentaminen
muuttaa tai poistaa Katajaharjun nykyisen liittymän Länsiväylälle. Lauttasaaren liikenteen toimivuuden turvaamiseksi tarvitaan jäljelle jäävän
Lemissaaren eritasoliittymän lisäksi toinen liittymä Lauttasaaresta Länsiväylälle. Liikennekäytäväselvityksessä on esitetty uuden liittymän rakentamista Koivusaaren kohdalle."



Tuo pyörätien kiertotie ei sentään ole Hakamäentie-luokkaa; nyt ei liene tiedossa jyrkkiä mäkiä ja vaarallisen huonoja risteysnäkymiä. Mutta moottoritieliittymä on mahdollista toteuttaa ilman että pyörätie mutkittelee paljoa, näinhän se on tehty Lemissaaressa ja Hanasaaressa. Nyt kun kunnianhimoisesti aiotaan parantaa pyöräreittiä Lapinlahden sillan ja Katajaharjun tunnelin pyöräteillä, niin ei samaa reittiä pidä samaan aikaan huonontaa Koivusaaressa.

Anonyymi kirjoitti...

On selvä, että Lauttasaaresta pitää olla autoliikenteelle jokin reitti länteen ilman että pitää kiertää Lemissaaren liittymän kautta. Mutta Hanasaaressa on jo liittymä, ja sille välille rakennetaan katu joka tapauksessa, joten mitään uutta liittymää Koivusaareen ei sikäli tarvita. Päinvastoin tuntuu järjettömältä että siinä olisi kaksi liittymää 600 metrin välein, kun ei liittymiä missään muuallakaan ole niin tiheästi.

Teemu kirjoitti...

Pottonen, jotain tommoista minäkin järkeilin, mutta on tässä siltikin kysymysmerkkejä. Ensinnäkin, haluaako oikeasti ajeluttaa Espoo - Laru liikenteen käytännössä ton asuinalueen läpi. Toiseksi, syy miksi se vie tilaa on noin kaarteet, eli Helsingistä päin ja Helsinkiin päin lähtevälle liikenteelle varatut rampit. Ja ne kaarresäteet on niin isot, koska motarinopeusmitoitus, ei sinänsä että tossa kohti liikenne keskimäärin paljon yli viittäkympiä kulkisi.

Janne kirjoitti...

Mitenkäs tuota, väänsin tästä bulevardiaiheesta kaverin kanssa aika pitkään. Hän pelkäsi, että bulevardiratkaisulla Espoosta päin tulevat bussit alkavat madella samaan tapaan kuin pohjoisesta tulevat bussit matelevat nykyisin Mannerheimintiellä, että tuosta bulevardista tulee todennäköisellä toteutuksen laadulla samanlainen sumppu kuin mitä Mannerheimintie on nyt.

Vertailun vuoksi: matka Pohjois-Helsingistä keskustaan kestää nykyisellään bussilla ~45 minuuttia, samalta etäisyydeltä Etelä-Espoosta ~25 minuuttia. Eli teemana: nykyisellään (ydinkeskusta-alueen ulkopuolelta tulevassa) pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä toimivat hyvin VR:n junat kesäaikaan, idän metrot päiväsaikaan - ja Länsiväylän bussit milloin vain. Miten bulevardiratkaisussa estetään se, ettei lopputuloksena ole viimeisenkin reuna-alueita hyvin palvelevan liikennemuodon tärveleminen? Kaikilla kun ei kuitenkaan tule olemaan varaa (eikä tilaakaan) asua noilla uusilla Lauttasaaren / Koivusaaren alueilla...

Teemu kirjoitti...

Hyvä kysymys, en ole tuota puolta juuri ajatellut ja syy on että bussit on tarkoitus korvata metron liityntäliikenteellä. Samoin Kampin terminaalilla mietitään uutta käyttöä, kauppakeskus kai haluaisi sen liiketilaksi. En tiedä mitä Länsiväylän bussikaistoille tehdään jos mitään.

Metron liityntäliikenne pidentää matkoja osalle matkustajista. Otan osaa ja tämä on yksi keskeisiä ongelmia Länsimetrossa. En ole kyseistä metrohankkeesta mitenkään hirveän innostunut, mutta se nyt tehtiin kuitenkin.

Voi olla että busseja jonkun verran jää, jolloin niille pitää tietenkin hoitaa omat riittävästi muusta liikenteestä eristetyt kaistat. Jos kyseessä on ns. hyötyliikennekaista myös rekat käyttäisi niitä, Turunväylälle tuollaisia on suunniteltu. En näe tässä ongelmaa bussien nopeuden kannalta.

Anonyymi kirjoitti...

Kaikki Espoosta Helsinkiin länsiväylää pitkin menevät bussilinjat lakkautetaan länsimetron myötä. Jotain Karjaalta ja Siuntiosta tulevia bussilinjoja saattaa länärille jäädä, Kirkkonummen busseista en ole ihan varma.

Anonyymi kirjoitti...

Kuvassa ei ole "tunneli", vaan "talosilta". Tunneli pitäisi jatkaa länteenpäin Hanasaaren nykyisten bussipysäkkien kohdalle, päälle taloja tai nyt piirretyt "sivukadut", jos siten halvempaa. Idässäkin turha aukko kattamisessa, siihen vaikka puisto.

Teemu kirjoitti...

Toki noin, että jos katetaan niin katetaan niin katetaan kunnolla. Arvaan vaan että tuo liittymä estää sen, ja se liittymä on siinä koska halutaan pitää tuo moottoritiestandardille. Relaisivat nyt vähän sen kanssa.