Moottoriajoneuvoliikenne seurauksineen ei ole vuoroveden tapainen itsestäänselvyys vaan suunnitteluvalinta. Yhtä hyvin voidaan rakentaa kaupunkia jalankulkijan ehdoilla.
Kielenkäyttö jossa ajoneuvot ovat itsestään liikkuvia ja välttämättömiä johtaa kuvittelemaan ettei tämä ole mahdollista. Kysymyksessä on perinteinen konservatiivinen retoriikka, se mitä joku tekee tai haluaa esitetään luonnollisena asiantilana jolle ei voi mitään. Esimerkiksi otsikoissa autoilija häviää johonkin:
Kielenkäyttö jossa ajoneuvot ovat itsestään liikkuvia ja välttämättömiä johtaa kuvittelemaan ettei tämä ole mahdollista. Kysymyksessä on perinteinen konservatiivinen retoriikka, se mitä joku tekee tai haluaa esitetään luonnollisena asiantilana jolle ei voi mitään. Esimerkiksi otsikoissa autoilija häviää johonkin:
Näyttää siltä että on olemassa luonnonvoimaisesti liikkuvia kulkuneuvoja, ikään kuin virtaavia jokia, joihin lapset törmäilevät. joiden alle tytöt jäävät ja keski-ikäiset miehet joutuvat. Vertailun vuoksi otsikkotasolla uhkaavilla luonnonvaraisilla eläimillä on jopa kyky erehtyä: Susi hyökkäsi koiran kaulaan pyörätiellä (Maaseudun tulevaisuus), ”Tappajahauki” ei iskenyt tarkoituksella (MTV3)
Sinänsä tämä on aika harmitonta höpötystä, mutta se kertoo vinksahtaneesta suhteesta autoliikenteeseen. Jos autoliikenne on luonnonvoima on täysin luontevaa että se nyt vaan vaatii tilaa. Siinä kuin tulvavesialtaan tulee olla niin iso että se riittää kaikissa kuviteltavissa tilanteissa, vaikka sen alta purettaisiin jokunen kylä. Tai että kaupunkirakentamisessa jalankulku on turvallisuusongelma niin kuin rotko ja kaide, eikä jotain josta tulisi tehdä mukavaa ja sujuvaa.
Dosentti Seppinen kirjoittaa:
Täten joka ikinen mahdollinen väylähanke on toteutettava hetimiten, koska muuten tulee sydänpysähdys. Ilmeisesti ihan sama mitä se maksaa ja mitä sitä seuraa. Eikä se tähän jää:
Dosentti Seppinen kirjoittaa:
Liikenne on yhteiskunnan verenkiertoa. Liikenteen rajoittaminen on kohtalokasta. Liikennettä ja väyliä on kehitettävä.
Täten joka ikinen mahdollinen väylähanke on toteutettava hetimiten, koska muuten tulee sydänpysähdys. Ilmeisesti ihan sama mitä se maksaa ja mitä sitä seuraa. Eikä se tähän jää:
Tarpeet eivät lakkaa, vaan niitä tulee lisää. Nyt tarvitaan tunneleita, ratasilmukoita, siltoja, metroa ja vaikka mitä. Sumaa pitää ruveta purkamaan. Pitää ruveta fiksuksi. Yhdennellätoista hetkellä täällä osataan.
Liikenneviraston kaupungissa ei ole kaupunkia, ja siellä kävellään vain tarkoin eristetyissä kuiluissa. |
Vastaan väittö alkaa siitä että ollaan tarkkoja sanojen kanssa. Miamin liikennesuunnittelupäällikö opasti alaisiaan esimerkiksi, ettei liikennettä paranneta vaan katuja levennetään, jotta niihin voidaan rakentaa lisää autokaistoja. Tämä on yhden ryhmän etu ja toisen haitta, eli poliittinen päätös, ei insinööritieteellinen itsestäänselvyys.
Liikenne tarkoittaa ainakin kävelyä, joukkoliikennettä, henkilöautoliikennettä, pelastusajoneuvoja, rekkaliikennettä, pyöräilyä ja soutuveneilyä. Jos taas viitataan vain johonkin näistä, niin tulee käyttää sitä kuvaavaa sanaa, kuten pyöräily tai autoilu.
Performanssin keinoin, asian voisi esittää vaikka niin että ajaisi Itäkeskuksen kauppakäytävää autolla ja huutaisi mennessään että tämä on liikenneväylä, pitäähän tästä nyt päästä rehellisen veronmaksajan ajamaan. Tai polkemalla porukalla autokaistalla.
Tänään Lava-klubilla mainio Human Scale -dokumentti siitä kuinka kaupunkeja on rakennettu vain autojen ehdoilla, ja miten tehdään kaupunkia ihmisen mittakaavassa.
Liikenne tarkoittaa ainakin kävelyä, joukkoliikennettä, henkilöautoliikennettä, pelastusajoneuvoja, rekkaliikennettä, pyöräilyä ja soutuveneilyä. Jos taas viitataan vain johonkin näistä, niin tulee käyttää sitä kuvaavaa sanaa, kuten pyöräily tai autoilu.
Performanssin keinoin, asian voisi esittää vaikka niin että ajaisi Itäkeskuksen kauppakäytävää autolla ja huutaisi mennessään että tämä on liikenneväylä, pitäähän tästä nyt päästä rehellisen veronmaksajan ajamaan. Tai polkemalla porukalla autokaistalla.
Tänään Lava-klubilla mainio Human Scale -dokumentti siitä kuinka kaupunkeja on rakennettu vain autojen ehdoilla, ja miten tehdään kaupunkia ihmisen mittakaavassa.
10 kommenttia:
Kriittinen pyöräretki on ihan rehellistä vasemmistovandalismia.
Vaan teidän on maa, teidän on valtakunta.
Kiitos tästä tiedosta. Pitäisikö tämä tulkita niin että mielenosoitukset tulee siirtää jalkakäytäville?
Siirtää jonnekin missä niistä on mahdollisimmn vähän haittaa muille ihmisille. Ei keskelle tietä siis.
Myös muut kadunvaltaukset voi jättää tältä kesältä väliin, kiitos.
Pitäisin tärkeänä myös että vappumarssit siirretää sisätiloihin juoksumatoille.
Siitä olemme samaa mieltä.
Merkillistä, että Duudsonit -niminen häiriöporukka sai välittömästi sakot häirittyään liikennettä keskellä ajorataa. Hamppuluodit ja muu roskaväksi saa häiritä veronmaksajia täysin ilman, että virkavalta puuttuu asiaan.
Helsingissä pysäköidään ulkomuistista parisataa kertaa vuodessa ratikkakiskoille, ilman mitään sanktioita. Duudsonit teki sen virheen että pysäköivät myös autokaistalle.
Muuten yhtä Kriittistä edeltäneenä päivänä koko Mannerheimintie oli kiinni kun siinä meni, muistaakseni Chevrolet 50 vuotta tai jotain vastavaa marssi. Eikä siinä mitään, hienoja autoja ja kiva kulkue. Jostain kumman syystä se ei kuitenkaan herättynyt vastalauseita tahallisesta liikenteen häiritsemistä, hassua tuo.
Toimittajien (tai kuka lopulliset otsikot hyväksyykin) ammattitaito on monissa asioissa ala-arvoista. Paremmasta työstä ei sitten varmaan pääsääntöisesti olla valmiita maksamaan. Toistellaan opittuja fraaseja ja kauhistellaan tapahtumia. Myös esim. lukijakysymykset on johdattelevia ja ristiriitaisia, jotta saataisiin myyviä otsikoita. (Tuoreimpana se "opettajien voimankäytön hyväksyy 90%" - vaan millaisen?)
Olen kovasti jo vuosia toivonut että jotkut autohihhulit järjestäisivät jollain kävelykadulla pysäköintibileet ihan tasavertaisuuden vuoksi.
Niin otsikon tarkoitus lienee houkutella lukemaan, mikä tekeekin tuosta otsikoinnista vielä kummallisempaa. Esim. "Tappeli ja ajoi tytön päälle" olisi enemmän alan tapa.
Iso-Roballa on tuo toivomasi mielenosoitus 365 päivää vuodessa.
Iso-Roba bileitä ole nähnytkään. Ajatus on nimenomaan että jalankulkuliikenne estettäisiin totaalisesti jossain, eli rakoa alle polven paksuuden verran seinien ja muiden autojen kesken. Aivan vastaava haitta kuin ajoratabileistä olisi vasta se.
Lähetä kommentti