tag:blogger.com,1999:blog-3310461963208398285.post4142361322646033301..comments2023-12-20T11:53:08.546+02:00Comments on Tolkku: Kokonaissuunniteltu liikennemuseoTeemuhttp://www.blogger.com/profile/03662745181402427550noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-3310461963208398285.post-51803548565407903482014-09-26T10:23:05.304+03:002014-09-26T10:23:05.304+03:00Itsekin odotan kovasti tätä kävelykeskustan kaupun...Itsekin odotan kovasti tätä kävelykeskustan kaupunkirakenteellista ja liikenteellistä yleissuunnitelmaa eteenkin kävelykatuverkoston osalta. Aivan kun kävelykatuja ei voisi tehdä sinne missä on ihmiset, palvelut ja aurinko, vaan niiden pitää olla jotenkin "yhteydessä" toisiinsa. Tällä meiningillä menee vuosituhat jotta ensimmäinen kävelykatu saadaan esikaupunkiin.<br /><br />Risteyksien poisto luulisi olevan aivan normaali toimenpide jo liikenteen rauhoittamisen osalta. Miksi pääväylältä, tai edes alueelliselta kokoojakadulta on oikeus kääntyä tonttikadulle? Vaan normaalisti tonttikadulle päästäkseen pitää kiertää hierarkia läpi. Ja asukkaat kiittävät.<br /><br />Myös lakia pitäsi kävely - ja osittain autoliikenteen takia - muuttaa. Tällä hetkellä valottoman ja valollisen suojatien väliin on jäätävä 6m tai yli, ja tätä ollaan kierretty ylijatketuilla jalkakäytävillä. Mutta jos tämä 6m poistetaan, niin silloin voitaisiin katkoa liikennettä vain pääväylän suuntaisesti (suojatievalot vain pääväylän ylityksissä). Naapurimaassa tämä on enemmänkin normaalia, että suoraan kävelevällä ei ole valoja ja sivukaduilta saa kääntyä kolmiolla, vaikka vieressä on liikennevalot. https://www.google.fi/maps/@59.3394659,18.0807116,3a,37.5y,124.13h,81.65t/data=!3m4!1e1!3m2!1s-HhYWjsnBKoniPEtJiidSw!2e0 Surullista, että Helsingistä on muodostumassa konservatiivinen liikennemuseo.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3310461963208398285.post-44227722700966945552014-09-25T23:05:45.030+03:002014-09-25T23:05:45.030+03:00Anonyymi, joo tuotakin hain. Ja kun se hidastaa vi...Anonyymi, joo tuotakin hain. Ja kun se hidastaa vielä autoliikennettäkin (yleensä).<br /><br />Sivukanavalta tuli samanlaista kommenttia kuin Mikko H, että yksisuuntaiset kadut kaksisuuntaisiksi olisi siinä mielessä hyvä, että se vähentäisi nopeuksia. Sekin oli tuossa Manskussa vähän ajatuksena, nyt siinä on tavallaan kaksi yksisuuntaista katua kummallakin puolen kiskoja.<br /><br />Toisaalta yhdet kaistat kiskojen molemmin puolin on silleen hyvä, että ylitettävä ajorata on hyvin lyhyt, kuten anonyymi toteaa. Hämeentien joukkoliikennekadussahan on toikin idea.Teemuhttps://www.blogger.com/profile/03662745181402427550noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3310461963208398285.post-14680799033035973482014-09-25T22:58:43.722+03:002014-09-25T22:58:43.722+03:00Yksisuuntaiseksi muuttamisella on perinteisesti ta...Yksisuuntaiseksi muuttamisella on perinteisesti tavoiteltu suurempia nopeuksia autoille. Sillä tavalla toteutettuna yksisuuntaisuus ei koidu ainakaan jalankulun eduksi.Mikko Hnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3310461963208398285.post-67512351306538838252014-09-25T21:51:37.830+03:002014-09-25T21:51:37.830+03:00Mua kiusaa jalankulkijana liikennevalot ihan älytt...Mua kiusaa jalankulkijana liikennevalot ihan älyttömästi, kymmenet ihmiset odottelevat muutaman autoilijan ajeluja kadunkulmissa... <br /><br />Esittäisin blogin konstien lisäksi myös pääkatujen muuttamista yksikaistaisiksi per suunta, jolloin liikennevalojen tarve vähentyisi dramaattisesti. Näin jalankulku sekä autoilu mahtuisivat paremmin samaan kuiluun. Edellyttäisi varmaan laajasti bussiliikenteen korvaamista parempien ratikoiden avulla. Jostakin Runeberginkadusta tai Hämeentiestä tulisi mukava puistokatu...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3310461963208398285.post-44698884577445290182014-09-25T20:04:38.032+03:002014-09-25T20:04:38.032+03:00Ei tässä montaa viikkoa ole siitä kun joku bussi o...Ei tässä montaa viikkoa ole siitä kun joku bussi oli ajanut siinä Stokkan edessä Aleksanterinkadulla jalankulkijan yli. On jotenkin jäänyt epäselväksi miksi siitä yleensä saa ajaa autolla (no taksit tietty pääsee hurauttamaan siitä yöaikaan paaaljon nopeammin kuin Etelä-Espaa).Pekka P.noreply@blogger.com