tag:blogger.com,1999:blog-3310461963208398285.post7060074594247148139..comments2023-12-20T11:53:08.546+02:00Comments on Tolkku: KaupunkibulevarditTeemuhttp://www.blogger.com/profile/03662745181402427550noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-3310461963208398285.post-47841935095062186872012-05-02T22:46:58.827+03:002012-05-02T22:46:58.827+03:00Mä mietin lähinnä sitä liikennemäärää ja sen haitt...Mä mietin lähinnä sitä liikennemäärää ja sen haittoja, nopeuteen en usko tuon vaikuttavan juuri mitenkään. Mutta joo, ne tunnelit nyt vaan yleensä on huono idea, koska mm. kustannukset.Teemuhttps://www.blogger.com/profile/03662745181402427550noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3310461963208398285.post-4014221766700324822012-05-01T18:00:04.039+03:002012-05-01T18:00:04.039+03:00"Sinänsä Lahdentien suunta kyllä todennäköise..."Sinänsä Lahdentien suunta kyllä todennäköisesti vaatisi jonkinlaisen ja väistämättä kalliin tunnelin"<br /><br />...Niin siis, jos ajatellaan että lahdenväylää on moottoritienä jokerin sisäpuolella 2,5km ja kehä ykkösen sisäpuolella 4,7km, niin noiden ajamisessa nykyisellä 100 km/h nopeusrajoituksen mukaisella huippunopeudella matka-aika on 1,5 tai 2,8 minuuttia... Jos siinä olisi kaupunkibulevardin edellyttämä 50 tai 60 km/h rajoitus ja keskinopeus olisi luokkaa 40 km/h, matka-aika olisi luokkaa 3,75 tai 7 minuuttia... Eli olisiko tällä kehyskuntalaisten matka-ajan 2-5 minuutin pidennyksellä todellakin perusteltavissa monen sadan miljoonan euron yksityisautotunneli? :)kirvesAxenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3310461963208398285.post-82514140372930190992011-02-08T09:02:32.780+02:002011-02-08T09:02:32.780+02:00Ajattelit sitten ruveta opastamaan diplomaattisuud...Ajattelit sitten ruveta opastamaan diplomaattisuudessa? :)<br /><br />Mutta täsmennetään: Minusta moottoritieverkoston rakentaminen ei sinänsä ollut virhe, tai en ainakaan tuota tarkoita sanoa, eikä sekään että Helsinki on verkon nollapiste. Virhe tehtiin siinä että ei varauduttu siihen että kaupunki kasvaa, Lahden motarin pohja esimerkiksi oli peltoa eikä sinänsä ollut syytä säästää sillolin tilaa, mutta olisi tullut varautua siihen että sille pellolle löytyy muutakin käyttöä.<br /><br />Minun tavoitteeni on lähinnä selittää mistä on kysymys eli saada asia ymmärretyksi. Etenee kyllä muutenkin jos on agendalla. Tämä on sen verran sekä kaupunkirakenne että liikennenörtteilyä että ihan helppoa tämä ei ole.Teemuhttps://www.blogger.com/profile/03662745181402427550noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3310461963208398285.post-81098245267704606262011-02-08T02:00:49.628+02:002011-02-08T02:00:49.628+02:00Minulla on nyt hyvin paljon kaikkea muuta tässä, e...Minulla on nyt hyvin paljon kaikkea muuta tässä, että en oikein kunnolla ehdi, mutta tähän on pakko ainakin lyhyesti(?) kommentoida, sanoit:<br />"Lyhyesti sanottuna moottoritieverkon jatkaminen kantakaupunkiin saakka on megaluokan historiallinen virhe."<br /><br />Tietenkin voidaan blogissa sanoa sitä ja tätä. Mutta jos asiaa oikeasti haluaa viedä eteenpäin, niin välttäisin noin jyrkkiä ilmaisuja. Semminkin, kun ei ole mitenkään itsestäänselvää, että tuo pitäisi paikkansa.<br /><br />En tiedä, miten tuo asia on, mutta äkkiseltään sanoisin, ettei tuo ole ollut virhe. Ja se ei tarkoita, etteikö asiaa nyt olisi aiheellista miettiä uudestaan - tästhän lienemme samaa mieltä.<br /><br />Täytyy nyt muistaa, että Helsinki on ollut hyvin erilainen silloin kuin nuo päätökset tehtiin. Asiaa voi tarkastella tietenkin useasta näkökulmasta, mutta jos nyt valitsen yhden: aikanaan se maan arvo on ollut paljon, paljon pienempi kuin nykyisin, silloin tiet ovat olleet hyvä investointi. Helsinki oli pienempi, ajat olivat toiset, jne.<br /><br />Ja se, että nyt tilanne on toinen, ei tarkoita, että silloin oltaiin tehty "väärin" Ne tiet ovat nyt kuitenkin tuottaneet ihan oikeata hyvinvointia kymmeniä vuosia, paljon takaisinmaksuaikaansa pidemmälle. <br /><br />Jos nyt oikeasti oltaisiin jyrätty kantakaupungin kortteleita nurin moottoriteiden tieltä, niin tuollainen ilmaisu olisi ehkä perusteltu, mutta teiden rakentamista olennaisesti pellolle ei nyt oikein voi noin luonnehtia.<br /><br />Ei nyt kannattaisi unohtaa sitä, että ne moottoritiet ovat keskeinen syy sille, että Helsinki on kasvanut niin paljon kuin on. Ja että Suomen elintaso on kasvanut nykytasolle.<br /><br />KariUnknownhttps://www.blogger.com/profile/17004380543281407267noreply@blogger.com