tiistai 24. helmikuuta 2009

Innovaatio nimeltä matkamittari

Matkamittarin keksi mahdollisesti Arkhimedes, joka tapauksessa tekniikka on yleinen, toimivaksi todettu ja halpa. Galileo on kehitysvaiheessa oleva satelliittipaikannusjärjestelmä, joka maksaa loppukäyttäjälle satasia ja EU:lle miljardeja.

Tämä tuli mieleen kun luin aamiaisella Ilta-Sanomista juttua satelliittipaikannukseen perustuvasta autoverotuksesta, lyhyesti veroja maksettaisiin kilometrin mukaan. Tämä on tulevaisuutta, niin kuin on tapana sanoa, ja hyvä niin. Ainoa mikä minua tässä nyppii on se että jotta sille Galileolle keksittäisiin käyttöä ja maksajia, niin tämäkin asia on pitänyt hirttää johonkin teknologiaprojektiin, eli järjestelmä otetaan käyttöön sitten joskus kun se toimii.

Miksei kilometriverotusta voi hoitaa matkamittarilla, ainakin toistaiseksi? Kyllä, sen lukeman voi väärentää. Muutenkin verotuksessa voi huijata, mutta huijaaminen pysyy kohtuullisen pienenä muun muassa siksi että siitä voi jäädä kiinni. Veroasioissa muuten todistustaakka on yleensä syytetyllä.

Yleisen tietoyhteiskuntahömpän ohella on ehkä toinenkin syy, liikenneministeri Vehviläinen (kesk.) kirjoittaa:
Logiikkani lähtee siitä, että uusi malli rakennettaisiin siten, että alueilla missä oman auton käyttö on välttämätöntä, kilometrimaksu olisi huomattavan paljon halvempi kuin joukkoliikennettä tarjoavilla suurilla kaupunkiseuduilla. Maaseudulla ja haja-asutusalueilla asuvien maksurasitus ei saa nousta nykyisestä, vaan laskea. Sen sijaan kalleimmat ajokilometrit tulisivat ajettaessa paljon päästöjä aiheuttavalla autolla ruuhka-aikaan pääkaupunkiseudulla.

Ymmärrän ajatuksen, on tavallaan kohtuutonta haittaverottaa ihmisiä joilla ei ole tosiasiallista vaihtoehtoa. Autoilu on myös olennaisesti isompi haitta tiheästi asutuilla alueilla, päästöjen lisäksi autot syövät melualueina, parkkipaikkoina ja teinä tilaa, mikä osaltaan hajoittaa yhdyskuntarakenneta.

Mutta sitten taas toisaalta, mikä ihmeen pakko se on asua jossain mistä joutuu ajamaan mahdollisimman pitkiä matkoja? Kulkuneuvon valintaan ei voi aina vaikuttaa, liikkumistarpeeseen yleensä voi ainakin hieman pitemmällä aikavälillä. Ruuhkamaksuja ei ole mikään pakko kytkeä kilometriverotukseen, ne voidaan toteuttaa muutenkin ja sitäpaitsi toimiva ruuhkamaksu on aika-, paikka- ja kilometrikohtainen.

Tietenkin jos on tarkoitus keksiä taas uusi tapa subventoida syrjäasumista niin asia on eri.

Ei kommentteja: