”Kaivokatu on ollut iät ja ajat erittäin vaarallinen jalankulkijoille”, sanoo komisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisista. ”Siinä on valtava jalankulkuvirta, kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin ja ratikka vielä päälle. Tavallaan kuusikaistainen tie keskellä Helsinkiä.”
Tolkun yhteenlaskuoppiryhmä pohti tätä visaista kysymystä. Ankaran parranvääntelyn jälkeen tulivat siihen tulokseen, että ehkä samalla autoilliikenteelle jolla on yksi autokaista suuntaansa käytössä Kaisaniemen metroaseman kohdalla kun toinen on busseja varten, voisi riittää yksi kaista suuntaansa myös Rautatieseman edessä.
Lisäksi kirjeenvaihtajamme arkitodellisuudesta havainnoi että jos jalankulkijat eivät noudata suojatievaloja niin ne ovat vaarallisemmat kuin ei valoja lainkaan. Esimerkiksi yksi kaupungin vilkkaimista suojateistä Aleksanterinkadulla Stockmannin pääoven edessä toimii vallan mainiosti kuten kartastakin näkyy, ja siellä ei ole suojatietä eikä varsinkaan jalankulkijavaloja.
5 kommenttia:
Esimerkiksi yksi kaupungin vilkkaimista suojateistä Aleksanterinkadulla Stockmannin pääoven edessä toimii vallan mainiosti kuten kartastakin näkyy, ja siellä ei ole suojatietä eikä varsinkaan jalankulkijavaloja.
Eikä aitoja luomassa autoilijoille harhaa siitä että jalankulkijat liikkuvat vain kontrolloidusti suojateillä vihreän valon palaessa. Tolpat piisaavat.
Esimerkiksi yksi kaupungin vilkkaimista suojateistä Aleksanterinkadulla Stockmannin pääoven edessä toimii vallan mainiosti kuten kartastakin näkyy, ja siellä ei ole suojatietä eikä varsinkaan jalankulkijavaloja.
Eikä autoja nimeksikään. Siinä kun sattuu olemaan moottoriajoneuvoilla ajo kielletty muutamaa poikkeusta lukuunottamatta...
Josko siis hakisit vaikka esimerkin, joka olisi vertailtavissa yhtään mihinkään.
Ajanhengen mukaan, tuo olikin sellainen nirppanokille suunnattu provo.:)
Oikeesti. Esimerkkejä on vähän vaikea hakea kun suunnitteluohjeet sanoo että oikeastaan millä tahansa vilkkaammalla kadulla pitää olla jalankulkijavalot. Kluuvikatu - Pohjois-Espa, suurinpiirtein saman verran siinä on autoliikennettä.
Pointti on se että kun ei keskustassa niihin jalankulkuvaloihin pitäisi luottaa niin ne luo väärää turvallisuudentunnetta. Eli kun on tarpeeksi ihmisiä niin aina joku sieltä tulee punaisia päin. Joskus autokin, vaikka niitä on paljon vähemmän. Eli parempi olisi jos autoilijat mukauttaisivat vähän nopeuttaan ja toisaalta myös jalankulkijat katsoisivat ympärilleen.
Tukholmankadulla on suojatiet ilman jalankulkuvaloja (Meilahden ratikkapysäkin kohdalla). Siinä on melkoinen itsemurhameininki lähteä ylittämään keskeltä autojonoa. Yleensä tapana on odottaa joko autojen pysähtymistä seuraavan risteyksen punaisiin tai taukoa autojonossa.
Huono esimerkki varmaan tuokin, koska kyseessä on hirveä autobaana, jossa nopeudet (jalankulkijan näkökulmasta) hirveän korkeat.
Joo. Tommoisia on vaikkapa Mäkelänkadulla, mutta vähän eri juttu.
Olennaista on se että Kaivokadulle tulee jalankulkijoita aika jatkuvana virtana. Se ylitys pitäisi saada toimimaan niin että autoilijat ajaisivat siitä kohti hiljaa, joku korotuskin voisi olla ratkaisu. Tuo saattaisi muuten jopa nopeuttaa autoliikennettä, verrattuna valoviiveisiin useissa valoissa tuo on kuitenkin aika pieni pysähdys.
Mutta tuon tekeminen ei ole ihan helppoa, Hannun mainitsema aitojen poisto olisi yksi juttu. Pitäisi hyväksyä se että haetaan oikeaa ratkaisua ja muutetaan uudestaan tarpeen mukaan. Helsingissä kulttuuri on vähän sitä ettei uusia virheitä saa korjata, esim. ysin kiskot, koska vastahan ne tehtiin.
Lähetä kommentti