Keski-Pasila on urbaani työ-, palvelu- ja asuinalue, joka on tiiviisti rakennettu, toimiva ja viihtyisä. Liikenteen painopiste on joukkoliikenteessä. Raideliikenteen hallitseva asema muokkaa alueen identiteettiä. -KSV/tavoitteet
KSV sitten julkaisi lisää kuvia uudesta Keski-Pasilasta, josta esimerkiksi HS raportoi että talot ovat jopa 40-kerroksia. Johtuneeko sitten siitä että minua ei nyt niin hirveästi kiinnosta kuinka korkeita talot on vai mistä, mutta minulle tulee mieleen Juhannus. Ei ainoastaan lyhyistä varjoista, vaan siitä että se on ainoa valoisa aika vuodesta kun on jotenkin kuviteltavissa ettei neli-kuusikaistaisella kaupunkimotarilla ole yhtään autoa.
Kohteliaasti sanottuna tämä jatkaa Pasilan arkkitehtoonista linjaa, tosin 70- ja 80-luvuilla oli tapana sijoittaa moottoritie alueen laidalla eikä sen keskelle niin kuin siis sadan metrin päässä samaan suuntaan kulkevilla motareilla.
Havainnekuvat katutasosta jotenkin taas uupuvat, voin auttaa asiassa, se tulee näyttämään joksenkin samalta kuin Porkkalankatu:
Että semmoinen kakkoskeskusta.
Tulotason muutos eri puolilla Helsingin seutua
6 päivää sitten
2 kommenttia:
Tornialueen kaavaehdotus on nyt nähtävänä. Suurin huoli minullakin on tuosta kaupunkimotarista, jolle ohjataan kaikki lisääntyvä liikenne. Lisääntyvä liikenne tietysti otetaan luonnonlakina, johon on pakko varautua kaiken muun kustannuksella. Täytyy udella valmistelijoilta, mitä vaikutuksia liikenteen ohjaamisella Veturitielle on muualle; voisiko esimerkiksi Ratapihantietä kaventaa tai Mäkelänkadulla ehkä jopa kokeilla kaupunkibulevardia.
Alueen ympäristösuunnitelma vaikuttaa hyvältä, ja se ottaa heti huomioon Pasilan eristyneisyyden ja inhimillisen mittakaavan puuttumisen. Myös kaupunginhallituksen vaatimus korkealaatuisesta jalankulkuympäristöstä otetaan alussa esille. Jos toteutuu tälläisenään, hyvä niin. Pahoin kuitenkin pelkään, että tästä ollaan ensimmäisenä tinkimässä, mikä olisi tosin järjetöntä, koska alueen rakentaminen maksaa joka tapauksessa hunajaa. Ei siinä muutama miljoona ympäristön viihtyisyyteen paljon paina. Saattaisipa nostaa ihan rakennusten arvoa kun ei näytä ihan Itä-Pasilalta.
Sen Veturitien idea on että Tuusulanväylä käännetään sinne. Jos tämä tehdään (200M€?) niin tulee vaatia Mäkelänkadun rauhoittamista vastaavasti, eli minusta esim. niin että kiskojen itäpuolelta Mäkelänkatu muutetaan kävelyalueeksi, pihakaduksi, tms.
Sinänsä mitään estettä jatkaa Mäkelänkatua Käpylän asemalla jo nyt ei ole. Ei ne liikennemäärät (n. 40 000 ajoneuvoa vuorokaudessa) sen kummepia ole kuin vaikka Sturenkadulla, Huopalahdentiellä tai Mannerheimintiellä Taka-Töölössä.
Pasilasta, se mitä mä en tajua on että miksei sitä Veturitietä voi viedä itäpuolelle rataa? Eli kun siellä on jo sellainen kuusikaistainen kaupunkimotarihirviö niin käyttää sitä. Siitä aseman kohdalla olevasta mäestä tunnelilla läpi ja ratakuilujen kautta Nordenskiöldinkadulle. Ton voisi sitäpaitsi tehdä astettain niin että ensin ohjataan Mäkelänkadulta autot Pasilanväylän kautta sinne.
Lähetä kommentti