keskiviikko 18. huhtikuuta 2012

Ruuhkauttaako Guggenheim keskustan liikenteen?

"Alvar Aalto -akatemian johtaja, Arkkitehti -lehden entinen päätoimittaja ja arkkitehtuurin professorinakin toiminut Esa Laaksonen" Suomen Kuvalehdessä:
Laaksonen kritisoi Katajanokkaa myös liikenteellisesti.

”Laskin, että jos museon 500 000 vuosittaisen kävijän tavoite täytyisi, niin 300 päivää vuodessa museon ovesta pitäisi mennä sisään vierailija kahdenkymmenen sekunnin välein, koko aukioloajan, aamukymmenestä iltakymmeneen, ympäri vuoden. Aikamoinen virta ihmisiä. Miten ne sinne pääsevät? Tuskin kaikki kävelevät. Entä kun Ruotsin-laiva purkaa itseään samaan aikaan? Siinäpä soppa onkin.”

Jotta peräti kerran 20 sekunnissa. Muuten en viitsisi, mutta herran titteleillä pitäisi tietää paremmin:

Puoli miljoonaa ihmistä Guggenheimiin ja takaisin on miljoonaa yksisuuntaista matkaa vuodessa. Jaettuna tasan kaikille vuoden päiville tuo on 2 700 matkaa päivässä, sanotaan nyt vaikka ruuhkapäivänä 4 000. En mielenterveyssyistä suostu laskemaan skenaariota jossa, ilmeisesti osana jotain performanssia, kaikki tulijat tulee samaan aikaan kuin Ruotsinlaiva satamaan.

No suhteutetaan:
- Kolmosen ratikalla on noin 40 000 matkustajaa arkipäivässä, bussilinjalla 64 Rautatientori - Itä-Pakila on noin 4 700 matkustajaa arkipäivässä.
- Pohjois-Espaa ajaa noin 30 000 autoa päivässä Kauppatorin kohdalla, tarkoittaa noin 40 000 ihmistä.
- Valistunut arvaukseni on että Suomenlinnan lautalla lienee kesäpäivänä noin 10 000 matkustajaa, joku korjatkoon jos tietää, voi olla alakanttiin.
- Hulluilla päivillä Stockalla käynee noin 100 000 ihmistä.
- Talinrantalaiset, kaikki 1 300 yhteensä, tekevät päivässä noin 4 000 matkaa.

Että semmoinen soppa.

Ei kommentteja: