torstai 7. helmikuuta 2013

Kadunvarsipysäköintiä Töölössä

Kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen Matti Niiranen harjoittaa pysäköintisemiotiikkaa:
Esimerkkinä Helsingissä pysäköintipolitiikasta julkaisen ohessa kuvani Töölöntorin varrelta. Kuin piruillakseen asukaspysäköintitunnuksen haltijoille, kaupunki on tässä sijoittanut design-pyörätelineen kahden parkkiruudun vievään tilaan, vaikka vieressä on noin kuusi (6) metriä leveä jalkakäytävä. Vastakkainasettelun aika ei totisesti ole ohitse Helsingissä!
Kuva Matti Niiranen
Kyseinen pyöräteline on jokseenkin auton levyinen, joten on vähän vaikea ymmärtää miten se vie kaksi pysäköintipaikkaa, mutta niin kai sitten. Kyseessä on nimenomaan symboli, sille että polkupyörä on ajoneuvo joka kuuluu ajoradalle eikä jalkakäytävälle. Kuten Niiranen aiemmassa kirjoituksessaan aivan oikein toteaa:
Tekstissä ei valitettavasti puututa lainkaan tällä hetkellä kantakaupungissa rehottavaan huonoon pyöräilykulttuuriin. Nykyisin pyöräilijät ajelevat häpeilemättä jalkakäytävillä, vaikka se on liikennesääntöjen vastaista. Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden yhteentörmäykset ovat arkipäivää. Tässäkin olisi yksi hyvä peruste lisätä turvallisia pyöräilyväyliä.
Tolkku yhtyy Niirasen näkemykseen myös siinä että pysäköintitunnuksesta jolla ei saa pysäköityä laskuttaminen on lähinnä ilkeämielistä. Tähän on tunnettu ratkaisu, hinnoittelee pysäköinnin niin että paikkoja on vapaana. Jos paikkoja on runsaasti vapaana niin oikea hinta on nolla euroa, jos ei ole niin nostetaan hintaa. San Franciscon SFPark.orgilla on aiheesta havainnollinen parin minuutin video.

Jos pyöräpysäköintitilasta tulee pula, niin sama koskee toki myös polkupyöriä.

Eritoten tästä hyötyisi "lapsiperhe, vanhus, liikuntaesteinen tai työnsä johdosta autoa välttämättä tarvitseva ihminen", koska he saavat autonsa pysäköityä, ihan kotioven viereen. Liikuntaesteisille tosin on oma maksuttomaan pysäköintiin oikeuttava merkki.
Kuva Viljami Kankanpää

Ehkä tämä parantaisi myös pyöräväyläturvallisuutta, koska niitähän käytetään pysäköintipaikkoina vain äärimmäisissä hätätapauksissa.

Särelä selittää kuvien kera miksi siitä pysäköinnistä on pakko maksaa.

Ei kommentteja: