maanantai 17. marraskuuta 2008

Kiihtyvä emeritus ja lopullinen ratkaisu liikennepulmiin

Via R. Silfverberg:

Emeritusprofessori Martti Tiuri Länsiväylässä 17.11. 2008, sivu 12
Pääkaupunkiseudulla ei tarvita pikaraitioteitä
...Koko liikenne- ja yhdyskuntapolitiikka on kuitenkin hakuteillä, kun ei oteta huomioon autotekniikan kehittymistä. Sähköautot ovat tulossa kiihtyvällä vauhdilla.

Paikallaan seisova sähköauto ei kuluta juuri lainkaan sähköä.



Martti Tiuri, professori emeritus, HS Mielipide, 14.6.2008
Diesel-henkilöauto väärä valinta
...Ladattavat hybridiautot ovat tulossa markkinoille ensi vuonna. Niissä pyritään 50 km ajomatkaan akuilla ja 15 minuutin latausaikaan. Hybridiautojen lisääntyminen vie kehitystä oikeaan suuntaan, koska se osaltaan edistää akkujen kehittymistä. Sähköauton hyötysuhde on kaksinkertainen polttomoottoriautoon verrattuna. Jo lähitulevaisuudessa liikenne on yhä enemmän sähkön varassa.


Sähkökäsijarrulla pysäköinti käy näppärästi.

Professori Tiuri, HS Mielipide, 6.10.2006
Biopolttoaineet eivät ole kestävän kehityksen mukaisia
...Liikenteen päästöjä voidaan parhaiten vähentää uutta tekniikkaa kehittämällä. Hybridiautoilla voidaan jo nyt vähentää päästöjä kolmasosalla. Euroopan autoteollisuus on sitoutunut vähentämään vuoteen 2010 mennessä autojen keskimääräistä kulutusta 25 prosenttia verrattuna vuoteen 1990. Ajan mittaan vety- ja sähköautot voivat olla kestävä ratkaisu.


Kansanedustaja Martti Tiuri (kok.) HS Mielipide, 15.5.1995
Hiilivoiman paras vaihtoehto ydinvoima
...Kaupunkiliikenteessä sähköautot ovat jo käyttökelpoisia.


Kansanedustaja Martti Tiuri (kok.) Edukunta, Pöytäkirja 179.1994 0) VNS 3/1993
Ilmeisesti jo kahden vuoden kuluttua Kaliforniassa on oltava määrätty määrä saasteettomia autoja myytävänä, ja lisää vaaditaan joka vuosi. Se on ilmeisesti sähköauto. Se on oikeastaan kiinni vain oikean akun kehittämisestä.



Insinööriuutiset 14.09.1968 - Suomen kehitettävä oma sähköauto

Ei kommentteja: