Omakotitaloalueille on olemassa aika suoraviivaisia ratkaisuja, mutta tuo taantuva Töölö on kyllä ongelmakohta. Sinne ei ole oikein minkäänlaista mahdollisuutta lisärakentaa merkittävästi, ja alueen palvelurakenne on jo nyt heikko kantakaupungin mittapuulla.
Tyhjiä katuja ja korkeita kiviseini... ei kiva tulevaisuudenkuva. Tosiin kuin Kalliossa, Töölössä voisi ehkä keskittyä asuntojen pilkkomiseen? Siellähän on paljon suurta asuntokantaa, mikä johtaa nykytyylillä harvempaan väestötiheyteen, kun isossa asunnossa asuu vanha pariskunta, eikä enää 5-lapsinen perhe niin kuin joskus.
Mäntymäen kentällä töölön vieressä olisi tietty rakennuspotentiaalia. Se varmaan piristäisi Taka-töölön eteläosiakin, ainakin jos Manskulle tehtäisiin jotain.
Ja hmm. Sairaala-alueista saattaisi irrota jotain (ei meikussa, vaan pitkin Töölöä)
En nyt oikeastaan ollut Töölöstä huolissani, siellä on kuitenkin vähän vähemmälläkin väellä riittävä asuintiheys palveluille.
Mutta kuitenkin. Radikaali-urbaanisti olen sitä mieltä että keskellä kivikaupunkia, tulevan juna-aseman päälle, ei ole oikea paikka avoparkkipaikalla autojen pitkäaikaispysäköintiä varten. Eli joo Kisahallin parkkis, tuttavallisemmin Mäntymäen kenttä, voitaisiin varmaan ottaa hyötykäyttöön. Töölöön rakennutehokkuudella se olisi jotain 100 000 kerrosneliötä, eli pari tuhatta asukasta lisää.
Muita vastaavia paikkoja on Jäähallin parkkis, sekä Allergiasairaalan parkkis Paciuksenkadun varrella. Ei tarvitse edes potkia autoja, vastaavan parkkihallin tekeminen ei voi maksaa enempää kuin maan arvo.
Vanhana töölöläisenä aina kiinnostaa nämä Töölöön liittyvät keskustelut, vaikkei itse blogikirjoitus tähän kaupunginosaan liittynytkään. Töölö ei mielestäni mitenkään ole "valmis" kaupunginosa vaikka onkin tehokkaasti rakennettu.
Töölössä on paljon puistoja verrattuna vanhempiin kaupunginosiin, hyvä niin. Mutta tavallaan se on myös alueen kirous. Puistoalueet ovat suuresta asukasmäärästä huolimatta liian suuria jotta ne oikeuttaisivat olemassaolonsa nykyisellään. Hietaniemen puistoalueet jättäisin ennalleen, se on aidosti kaupungin olohuone kesäisin. Hesperianesplanadin päähän voisi tosin täydennysrakentaa, ja siihen onkin suunniteltu jotain.
Ongelma on mielestäni Sibeliuksenpuisto/Topeliuksenpuisto/Hesperian sairaala-yhdistelmä. Siinä kaupunki levittäytyy vain kolmen korttelin leveydellä. Tämä puisto-, sairaala-yhdistelmä katkaisee kaupungin ja tavallaan "tappaa" Mechelininkadun kiinnostavuuden ja elinvoiman. Harva viitsii kävellä Mechelininkatua päästä päähän koska välissä on pitkä tylsä (yöllä jopa pelottava) alue.
Asian voisi korjata niin, että Mechelininkadun ja Välskärinkadun väliin rakennetaan pari korttelia. Lisäksi Sibeliuspuistoon, Mechelininkadun länsipuolelle jatketaan talomuuria samaan tapaan kuin kadun pohjoisimmissa kortteleissa. Rakentamalla Mechelininkatu umpeen saadaan puistojen meluongelmat häviämään.
Näin yhden suuren ja ennen kaikkea Mechelininkadun takia meluisan puiston tilalle saadaan elävää kaupunkirakennetta, asuntoja ja kaksi oikeasti viihtyisää puistoa.
Niitä Hesperian sairaalan vanhoja rakennuksia voisi myös siirtää muualle ja siihen puiston tapaan uusia kortteleita. Nykyisellään Mechelininkatu on tässä erittäin kolkko, yhdellä puolella tyhjä kasarmi, toisella betonimuuri. Sydämessäni elää myös toive ratikkaradan jatkamisesta koko Mechelininkadulle ja sitten suoraan Nordenskjöldinkadulle, mutta nämähän on niitä toiveunia.
Mäntyniemenkentästä olen ihan samaa mieltä, ja on kooltaan suurin piirtein samankokoinen kuin mainitsemani Sibeliuksenpuiston osa johon rakennuttaisin.
Olen myös vahvasti sitä mieltä, että Töölönlahden eteläpuolelle olisi pitänyt kaavoittaa korttelikaupunkia. "Monumentaalikeskustaa" on kokeiltu niin monta kertaa ja aina epäonnistuneeksi todettu. Epäonnistuneeksi jos tavoitteena oli luoda elävää kaupunkia. Ei ihmiset siellä hillu muina aikoina kuin silloin kun siellä on toimintaa, mikä tarkoittaa sitä ettei alueella menesty alueelle sijoitettujen toimintojen tukitoiminnot, eli ravintolat ja kahvilat ym. Eli alue tyhjenee kun paikat menee kiinni. Kaupungin oikea keskusta ei tule siirtymään tyhjälle "kansalaistorille". Vaan se tulee jämähtämään Rautatientori-Stockmann-Kamppi -akselille.
Keskuspuiston eteläpäästä voisi myös kirjoittaa romaanin, siihenhän mahtuisi parisenkymmentä tuhatta asukasta.
Asian voisi korjata niin, että Mechelininkadun ja Välskärinkadun väliin rakennetaan pari korttelia. Lisäksi Sibeliuspuistoon, Mechelininkadun länsipuolelle jatketaan talomuuria samaan tapaan kuin kadun pohjoisimmissa kortteleissa. Rakentamalla Mechelininkatu umpeen saadaan puistojen meluongelmat häviämään. Mielenkiintoinen ajatus. Jotenkin semmoinen raskas täyskortteli keskellä puistoa tuntuu vähän oudolta, mutta ehkä joku kevyempi ratkaisu.
Mechelininkadun puurivistön voisi kyllä jatkaa vielä Sibeliuksenkadulta Rajasaarentielle, jo tuo tekisi siitä kaupunkimaisemman. Voisi siihen vetää kiskotkin, pitäisi vaan keksiä niille sitten jotain käyttöä.
4 kommenttia:
Omakotitaloalueille on olemassa aika suoraviivaisia ratkaisuja, mutta tuo taantuva Töölö on kyllä ongelmakohta. Sinne ei ole oikein minkäänlaista mahdollisuutta lisärakentaa merkittävästi, ja alueen palvelurakenne on jo nyt heikko kantakaupungin mittapuulla.
Tyhjiä katuja ja korkeita kiviseini... ei kiva tulevaisuudenkuva. Tosiin kuin Kalliossa, Töölössä voisi ehkä keskittyä asuntojen pilkkomiseen? Siellähän on paljon suurta asuntokantaa, mikä johtaa nykytyylillä harvempaan väestötiheyteen, kun isossa asunnossa asuu vanha pariskunta, eikä enää 5-lapsinen perhe niin kuin joskus.
Mäntymäen kentällä töölön vieressä olisi tietty rakennuspotentiaalia. Se varmaan piristäisi Taka-töölön eteläosiakin, ainakin jos Manskulle tehtäisiin jotain.
Ja hmm. Sairaala-alueista saattaisi irrota jotain (ei meikussa, vaan pitkin Töölöä)
En nyt oikeastaan ollut Töölöstä huolissani, siellä on kuitenkin vähän vähemmälläkin väellä riittävä asuintiheys palveluille.
Mutta kuitenkin. Radikaali-urbaanisti olen sitä mieltä että keskellä kivikaupunkia, tulevan juna-aseman päälle, ei ole oikea paikka avoparkkipaikalla autojen pitkäaikaispysäköintiä varten. Eli joo Kisahallin parkkis, tuttavallisemmin Mäntymäen kenttä, voitaisiin varmaan ottaa hyötykäyttöön. Töölöön rakennutehokkuudella se olisi jotain 100 000 kerrosneliötä, eli pari tuhatta asukasta lisää.
Muita vastaavia paikkoja on Jäähallin parkkis, sekä Allergiasairaalan parkkis Paciuksenkadun varrella. Ei tarvitse edes potkia autoja, vastaavan parkkihallin tekeminen ei voi maksaa enempää kuin maan arvo.
Vanhana töölöläisenä aina kiinnostaa nämä Töölöön liittyvät keskustelut, vaikkei itse blogikirjoitus tähän kaupunginosaan liittynytkään. Töölö ei mielestäni mitenkään ole "valmis" kaupunginosa vaikka onkin tehokkaasti rakennettu.
Töölössä on paljon puistoja verrattuna vanhempiin kaupunginosiin, hyvä niin. Mutta tavallaan se on myös alueen kirous. Puistoalueet ovat suuresta asukasmäärästä huolimatta liian suuria jotta ne oikeuttaisivat olemassaolonsa nykyisellään. Hietaniemen puistoalueet jättäisin ennalleen, se on aidosti kaupungin olohuone kesäisin. Hesperianesplanadin päähän voisi tosin täydennysrakentaa, ja siihen onkin suunniteltu jotain.
Ongelma on mielestäni Sibeliuksenpuisto/Topeliuksenpuisto/Hesperian sairaala-yhdistelmä. Siinä kaupunki levittäytyy vain kolmen korttelin leveydellä.
Tämä puisto-, sairaala-yhdistelmä katkaisee kaupungin ja tavallaan "tappaa" Mechelininkadun kiinnostavuuden ja elinvoiman. Harva viitsii kävellä Mechelininkatua päästä päähän koska välissä on pitkä tylsä (yöllä jopa pelottava) alue.
Asian voisi korjata niin, että Mechelininkadun ja Välskärinkadun väliin rakennetaan pari korttelia. Lisäksi Sibeliuspuistoon, Mechelininkadun länsipuolelle jatketaan talomuuria samaan tapaan kuin kadun pohjoisimmissa kortteleissa. Rakentamalla Mechelininkatu umpeen saadaan puistojen meluongelmat häviämään.
Näin yhden suuren ja ennen kaikkea Mechelininkadun takia meluisan puiston tilalle saadaan elävää kaupunkirakennetta, asuntoja ja kaksi oikeasti viihtyisää puistoa.
Niitä Hesperian sairaalan vanhoja rakennuksia voisi myös siirtää muualle ja siihen puiston tapaan uusia kortteleita. Nykyisellään Mechelininkatu on tässä erittäin kolkko, yhdellä puolella tyhjä kasarmi, toisella betonimuuri. Sydämessäni elää myös toive ratikkaradan jatkamisesta koko Mechelininkadulle ja sitten suoraan Nordenskjöldinkadulle, mutta nämähän on niitä toiveunia.
Mäntyniemenkentästä olen ihan samaa mieltä, ja on kooltaan suurin piirtein samankokoinen kuin mainitsemani Sibeliuksenpuiston osa johon rakennuttaisin.
Olen myös vahvasti sitä mieltä, että Töölönlahden eteläpuolelle olisi pitänyt kaavoittaa korttelikaupunkia. "Monumentaalikeskustaa" on kokeiltu niin monta kertaa ja aina epäonnistuneeksi todettu. Epäonnistuneeksi jos tavoitteena oli luoda elävää kaupunkia.
Ei ihmiset siellä hillu muina aikoina kuin silloin kun siellä on toimintaa, mikä tarkoittaa sitä ettei alueella menesty alueelle sijoitettujen toimintojen tukitoiminnot, eli ravintolat ja kahvilat ym. Eli alue tyhjenee kun paikat menee kiinni.
Kaupungin oikea keskusta ei tule siirtymään tyhjälle "kansalaistorille". Vaan se tulee jämähtämään Rautatientori-Stockmann-Kamppi -akselille.
Keskuspuiston eteläpäästä voisi myös kirjoittaa romaanin, siihenhän mahtuisi parisenkymmentä tuhatta asukasta.
Asian voisi korjata niin, että Mechelininkadun ja Välskärinkadun väliin rakennetaan pari korttelia. Lisäksi Sibeliuspuistoon, Mechelininkadun länsipuolelle jatketaan talomuuria samaan tapaan kuin kadun pohjoisimmissa kortteleissa. Rakentamalla Mechelininkatu umpeen saadaan puistojen meluongelmat häviämään.
Mielenkiintoinen ajatus. Jotenkin semmoinen raskas täyskortteli keskellä puistoa tuntuu vähän oudolta, mutta ehkä joku kevyempi ratkaisu.
Mechelininkadun puurivistön voisi kyllä jatkaa vielä Sibeliuksenkadulta Rajasaarentielle, jo tuo tekisi siitä kaupunkimaisemman. Voisi siihen vetää kiskotkin, pitäisi vaan keksiä niille sitten jotain käyttöä.
Lähetä kommentti