Alkavissa hallitusneuvotteluissa ei saisi edes neuvotella Helsingin seudulle kohdentuvista ruuhkamaksuista, vaativat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Uudenmaan Yrittäjät.
Yrittäjäjärjestöjen varoittavat, että ruuhkamaksut olisivat tosiasiassa lisävero, joka kohdistuisi nimenomaan Uudellemaalle. Seudulla yrittämisen kustannustaso on jo nyt kallista, samoin eläminen on kallista.
Ja ilmeisesti aika on halpaa. Ruuhkamaksuissa oikein tehtynä, ja väärin ei kannata tehdä tätäkään, on kyse siitä että maksetaan siitä että on pienempi ruuhka eli ostetaan osa muista autoilijoista siitä pois. Jos autoilijat tätä eivät halua niin sitten voi istua ruuhkassa, asia ei sinänsä minulle kuulu kun en ole autoilija. Joukkoliikenteen kannalta kumpikin vaihtoehto lisää matkustajamääriä.
Yrittäjien vaihtoehtotodellisuudessa:
...valtioneuvosto investoi Uudenmaan liikennejärjestelmän kehittämiseen.
Yrittäjät vaativat, että seudun kilpailukykyä kehitetään esimerkiksi rakentamalla Helsinkiin keskustatunneli.
Myös kehätiet on rakennettava sellaisiksi, että liikenne sujuu paremmin, järjestöt vaativat. Lisäksi niiden mukaan olisi tarpeellista kehittää joukkoliikennettä esimerkiksi rakentamalla lisää liityntäpysäköintipaikkoja junilla kulkeville.
Lähde: LVM:n edesmennyt ruuhkamaksut.fi
Tuo ruuhkkamaksutyön lähtökohtana oleva ennuste sisältää PLJ 2007 1. vaiheen hankkeet. Pelkkä Kehä II noin 600 miljoonaa, jota ei ole. Ja myös kehäteiden parannukset, puolesta miljardista miljardin kappale, mukaanlukien Kehä I ja Itäväylän liittymä Helsingissä johon ei ole rahaa. Keskustatunneli (jotain 800 miljoonaa) ei kokonaistilannetta muuta.
Eli kuten kuvasta näkyy niin sen jälkeen kun on suurinpiirtein tehty mitä yrittäjät vaativat niin meillä on vaan entistä pahemmat ruuhkat ja rahaa on palanut pari kolme - miljardia, pieni osa siitä tosin jo käytetty esim. Turunväylään.
Vertailun vuoksi Liikenneviraston näkemys rahoituksesta tälle vuosikymmenellä:
Helsingin seudun liikennejärjestelmä (700 - 900 milj. €) Helsingin seudulla tavoitteena on raide-, liityntä- ja joukkoliikenteen edellytysten parantaminen. Kehäväylillä työmatkaliikenteen, joukkoliikenteen ja jakeluliikenteen toimivuutta ja turvallisuutta parannetaan liikenteen hallinnan ja väylänpidon keinoin.
Ja tuo sisältää myös ratainvestoinnit, joita yrittäjät myös kannattavat.
Kysytään näin päin, leikitään että valtiolla on vuositasolla noin 300 miljoonaa euroa ylimääräistä rahaa Pääkaupunkiseudulle. Eikö sillä voisi vaikka laskea veroja?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti