Ylenmääräinen melu häiritsee. Moottoriteiden osalta siihen on yksinkertainen ratkaisu. Tehdään motareiden sijaan katuja joiden varrella on talorivi. Porkkalankadulla on talorivi ja kaupunkinopeus, Länsiväylällä ei ole. Kummallakin on saman verran liikennettä. Ero melulle altistuvassa alueessa on moninkertainen, kuten näkee
melukartasta.
7 kommenttia:
Kyllä tota Mannerheimintietä tarkasteltaessa näkee mikä umpikorttelin etu kaupunkialueella on verrattuna pistetaloon. Kyse on oikasti siitä, että haluaako meluttoman takapihan vai meluisan etu- ja meluisan takapihan.
Yleisesti ottaen keltaiset, punaiset ja violetit alueet on hyviä täydennysrakentamiskohteita. Saadaan lisää asuntoja ja asuinalueet suojattua liikennemelulta samalla.
Jep, tosin umpikortteli ei ole välttämätön, olennaista on että talomuuri on suht yhtenäinen. Minusta ne talojen väliset kujat voi olla vaikka katettuja. Olen miettinyt tätä myös niin että kun viheralueille on, joskus perusteltujakin, rakentamispaineita niin sivistynyt ratkaisu olisi:
Tehdään sen viheralueen läpi kulkevan vilkkaan tien viereen talorivi. Viheralue kutistuu niiden viemän tilan verran, mutta se alue oli käytännössä melun vuoksi käyttökelvotonta virkitysalueena. Jäljelle jäävä puisto taas on paljon parempi.
Talot voi olla aika korkeitakin, toisella puolella on vilkas katu, toisella viheralue. Mulle ainakin kelpaisi. Esimerkiksi Tuusulanväylän varsi Haltialassa, Turunväylän alku, Lahdentie Vantaanjoen kohdalla.
Joo, pointti oli nimenomaan se, että kortteli on umpinainen melunlähdettä kohden.
Samaa mieltä noiden viheralueiden kohdalla. Näitähän on useita myös kantakaupungissa. Esimerkiksi Paciuksenkatu, Nordenskiöldinkatu, Mäkelänkatu. Ja olen tainnut joskus ehdottaa Sibeliuksen puiston rauhoittamista rakentamalla Mechelininkadun viereen.
Hakamäentie taitaa olla poliittinen mahdottomuus, kun kyseessä on keskuspuisto. Ilmalassa olisi vielä erinomaiset joukkoliikenneyhteydet.
Hakamäentie on niin moniongelmainen, että ei jaksa edes visioida. :)
"Ero melulle altistuvassa alueessa on moninkertainen, kuten näkee melukartasta"
No tjaa. Näyttää radikaalisti meluisammalta meren ansiosta. Kyllähän tuo Porkkalankatu on lähes yhtä meluisa.
Vertaa nyt vaikka Itämerenkadun etäläpuolta vastaavaan etäisyyteen Larussa.
Vähän vaikeata määritellä sitä varsinaista meluisuutta, kun skaala loppuu 75db ja tämä täyttyy molemmissa tapauksissa. Jos menee seisomaan Länsiväylän viereen ja vertaa sitä Porkkalankatuun huomaa kyllä eron.
Varsinainen pointtihan oli melun leviäminen.
Lähetä kommentti