tiistai 17. syyskuuta 2013

Kuinka ei paranneta liikenneturvallisuutta

Kadun pitää näyttää siltä, että autoilija ajaa luonnostaan turvallista nopeutta, ylileveät kadut ovat vaarallisia, rumia ja autoilijoiden kiusaamista. Hidasteet ja nopeusvalvonta on se mitä tehdään kun katusuunnittelu sössitään.

Eilisestä kirjoituksesta Mäkitorpantie 30 kaavasta tuli noottia, että pitäisi lukea suunnitelmat ennen kuin keuhkoaa. Mäkitorpantien liikennesuunnitelmassa poistetaan kadunvarsipaikat, joidenka lisäämistä tämä blogi piti ihan maalaustoimenpiteenä ja korvikkeena parkkihallille.  Katumusharjoituksena perataan nyt ironisesti nimetty Oulunkylän liikenneturvallisuussuunnitelman läpi.

Tavoiteet ovat erinomaisen kannatettavia:
Suunnitelman tavoitteena on parantaa Oulunkylän liikenneturvallisuutta ja erityisesti kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä kaupungin asettamien tavoitteiden mukaan. Suojatiejärjestelyjä selkeytetään, kävely ja pyöräily erotetaan toisistaan rakenteellisesti liittymissä ja bussipysäkkien kohdalla ja pyörätieyhteyksiä täydennetään erityisesti Käskynhaltijantien varrella. Lisäksi suunnitelmassa esitetään rakenteellisia toimenpiteitä ajonopeuksien hillitsemiseksi ja Mäkitorpantien läpiajoliikenteen vähentämiseksi.
Todellisuus on taas vaan jotain muuta:

Osa lukijoista huutonauraa jo nyt, mutta selitetään vitsi, vaikkei se sillä parane. Siinähän on hilpeä kymmenen metriä leveä ajorata. Jatkokehitykseksi todennäköisesti töyssyjä, koska jostain liikenneinsinööritieteille vieraista syistä autoilijat ajavat lujaa kuuden auton levyisillä viivasuorilla asuinkaduilla. Lisäksi kävelyä ja pyöräilyä ei ole erotettu, kuten kuvasta näkyy pohjoispuolella ne ovat edelleen samassa tasossa.

Tauti on yleisemmin katusuunnittelua vaivaava kognitiivinen dissonanssi, jossa sanotaan yhtä ja tehdään toista, kuten hitaita viivasuoria ajokatuja joissa on leveyttä kolmen leveän kaistan veran. Jos tämä on rakenteellinen toimenpide ajonopeuksien hillitsemiseksi ja Mäkitorpantien läpiajoliikenteen vähentämiseksi, niin miltä se rakenne näyttäisi jossa ei hillitä, Länsiväylältä?

Pikaisesti rustaten, kadulla mahtuu vallan erinomaisesti ajokaistat, parkkipaikat, pyörätiet, leveät jalkakäytävät ja ne puukujatkin.
Kaistan pitäisi tuntua kuljettajasta hieman ahtaalta, koska siten kuljettaja sopeuttaa ajonopeuden asuinkadulle turvalliseksi. Eli kapeammat kaistat olisivat toivottavia, mutta bussi on peileinen vähän yli kolme metriä leveä. Yllä olevassa kuvassa kaistat ovat kuitenkin kolmanneksen kapeammat kuin hyväksytyssä liikennesuunnitelmassa, ja katuympäristö muutenkin lienee miellyttävämpi.
Kuva suurenee napsauttamalla. Korjattu ajosuunnat.

Otso Kivekäs ystävällisesti piirsi vertailun vuoksi
Streetmixiin alkuperäisen suunnitelman.

Lisäys: Videon keskustelu ei varsinaisesti vaikuta fiktiiviseltä.




6 kommenttia:

Simo Melenius kirjoitti...

On suhteellisen hyvä merkki sopivasta kadun leveydestä, jos viereisellä kaistalla kulkevan bussin ohi ei pääse (ilman vastaantulevien kaistalla käymistä) ajamaan hidastamatta ja odottamatta ehkä pientä taitekohtaa tai levennystä, joka antaa hetkeksi sopivan lisätilan. Tällöin henkilöautoja mahtuu juuri ja juuri kaksi rinnakkain ja pitää vähän varoa peilejä.

Topeliuksenkadun alkupää Tullinpuomissa on tällainen.

Teemu kirjoitti...

Jos haluaa rauhoittaa autoliikennettä, niin kannattaa poistaa bussitaskut. Eli bussi pysähtyy kaistalle. Jos ei halua, niin asia on toinen, mutta se mitä tässä taivastellaan on että kun ainakin virallisesti halutaan, ja epäilen että oikeastikin.

Anonyymi kirjoitti...

1,7m leveän ympäristöään matalammalla olevan pyörätien talvikunnossapidon järjestäminen lienee haastavaa.

Otso Kivekäs kirjoitti...

Tässä streetmixi, jossa on käännetty autot oikein päin: http://streetmix.net/-/53126

Ja tässä tuon liikennesuunnitelmapiirroksen mukainen tilanne, vähän tulkittuna (merkitsin jalkakäytävällä menevän pyörätien osaksi jalkakäytävää, koska se näyttää enemmän oikealta; streetmix ei tunne suomalaista pyörätietä.
http://streetmix.net/-/53127

Patrick Jensen kirjoitti...

Suomessa 9,8 metriä on jo melko reilu maantien leveys. Ei ole mikään ihme, että nopeudet nousevat jos mitoitus on sopiva nopeudelle 80 km/h.

Anonyymi kirjoitti...

Hyvin satunnaisena pyöräilykeskustelun seuraajana en ota kantaa tuohon tiekuvioon, mutta itse suunnitelmasta kyllä tässä Ogelin vieressä asuessa löytyy paljonkin kommentoitavaa.

"Levennetään Kylänvanhimmantien itäreunan jalkakäytävä Liikekeskus Ogelin kohdalla ja siitä asemalaitureille johtavalle alikulkukäytävälle asti 3,00 m leveäksi."
- Ongelmahan ei ole kävelytien leveys, vaan talvella siihen parkkipaikoilta kaadettava lumikasa, sekä autoilijoiden törkeä pysäköinti.

"uusi pääreittitasoinen pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain Käskynhaltijantien eteläreunaan"
- Parasta ehdotuksessa, joskin siihen eteläreunaan on äskettäin rakennettu kiinni ainakin yksi uusi omakotitalo, joten mistä nuo metrit aiotaan ottaa?