Liikenneviraston - ja ministerin ympärillä kohinasta on kyse politiikasta, virkamiesvallasta, sen suitsinnasta ja ties mistä. Jyrki Virolaisen kirjoitus avaa tätä puolta hyvin. Yleisemmin ottaen, siinä että liikennehankkeitta alibudjetoidaan ja niiden hyötyjä liioitellaan, eli niitä markkinoidaan eikä suunnitella ei ole kansainvälisestikään vertaillen mitään ihmeellistä. Maailman tapa.
Asiaa on tutkinut varsinkin Bengt Flyjberg, kustannusarvioiden paukkuminen on sääntö eikä poikkeus:
Based on a sample of 258 transportation infrastructure projects worth US$90 billion and representing different project types, geographical regions, and historical periods, it is found with overwhelming statistical significance that the cost estimates used to decide whether such projects should be built are highly and systematically misleading. Underestimation cannot be explained by error and is best explained by strategic misrepresentation, that is, lying.
Liikennevirasto haluaa noin miljardin euron kehykseen 150 miljoonaa euroa eli 15% lisää, mikä on vähemmän kuin tutkimuksessa keskimääräinen 28% kustannusylitys. Muuten, Helsingin osalta säästön voi hoitaa ihan vaan sillä että jätetään Itäkeskuksen siltahirvitys tekemättä. Kyse ei ole kuitenkaan niinkään rahasta kuin luottamuksesta.
Myös hyödyt arvoidaan säännöllisesti väärin. Automäärät ennusteissa on tutkitusti yleensä jopa alakanttiin, koska hanke myydään sillä että se poistaa ruuhkan, ja jos liikennemäärä sen seurauksena kasvaa niin ruuhkat päinvastoin pahenevat jolloin ei synny niitä aikasäästöjä, jotka käytännössä ovat ne laskennaliset hyödyt. Raideliikenteessä enemmän maksavia matkustajia on tietenkin hyöty, mutta Suomessa raidevihamieliset ennustemenetelmät suojaavat yliarvionnilta.
Jos virkamies joka saa hankkeen vireille on dynaaminen muutosjohtaja ja muutenkin hyvä jätkä, kun taas riskeistä ja epävarmuuksista muistuttava on ikävä jarrumies, niin toki siinä käy niin että virkamiehet tekevät sitä mistä palkitaan. Tolkun tutkimusten mukaan virkamieskin on keskimäärin ihminen.
Asiantilan korjaaminen ei ole vaikeaa, esimerkiksi:
- Hankkeet jotka ylittävät budjettinsa pitää harkita uudelleen ja jopa keskeyttää ja jättää tekemättä. Jotta näin voidaan tehdä ja koska tämä on tyypillistä varsinkin kaupunkiseutujen isoille tunnelihankkeille, niin muiden rakennushankkeiden kytkemistä niihin tulee välttää.
- Porkkanana, hankkeita jotka pysyvät budjetissaan ja tuottavat ennustetut hyödyt tai jopa ylittävät ne tulee palkita.
- Henkilökohtainen vastuunkanto, jota on tässä harjoiteltukin.
- Vertaisarviointi, esimerkiksi Helsingin KSV käyttää usein ulkopuolisia konsultteja erotuomareina.
- Ei tehdä jonkun muun rahoilla, eli se päättää joka maksaa. Valtion rahoitus ainakin Helsingissä pitäisi korvata ihan vaan hankkeisiin sitomattomalla yhdellä tilisiirrolla, ja siinä nyt ei ainakaan ole mitään järkeä että valtion virkamiehet tekevät (Espoon) kaupungin rahoilla yli sadan miljoonan tunnelin.
2 kommenttia:
"Myös hyödyt arvoidaan säännöllisesti väärin. Automäärät ennusteissa on tutkitusti yleensä jopa alakanttiin, koska hanke myydään sillä että se poistaa ruuhkan, ja jos liikennemäärä sen seurauksena kasvaa niin ruuhkat päinvastoin pahenevat jolloin ei synny niitä aikasäästöjä, jotka käytännössä ovat ne laskennaliset hyödyt."
Tuolloin hankkeen hyötynä on varmaan hyvinvoinnin kasvu, olettaen että nuo uudet autoilijat nauttivat mahdollisuudesta autoilla tuolla väylällä verrattuna entiseen tilanteeseensa, vaikkapa joukkoliikenteen käyttö. Ja mikseipä nauttisi jos vapaaehtoisesti ovat tuon valintansa tehneet. Tämä ei sitten (tietenkään) ollut mikään kannanotto yksityisautoilun puolesta tai joukkoliikennettä vastaan.
"Hankkeet jotka ylittävät budjettinsa pitää harkita uudelleen ja jopa keskeyttää..."
Projektien odotettavia budjetteja ei saa tietenkään nostaa kerralla, vaan jatkuvasti hilata hiljalleen ylöspäin. Tuo tekee keskeyttämisestä rationaaliselle päättäjälle vaikeaa, ellei päätetä laskea uponneita kustannuksia H/K:n nimittäjään mukaan "rankaisumielessä", eli tulevien hankkeiden moraalia kohottamaan.
Muuten joo, mutta kun se vaihtoehto ei niinkään ole esim. joukkoliikenteen käyttö vaan se lisäliikenne tulee siitä että on mahdollista asua kauempana. Tämän laskeminen yhteiskuntataloudelliseksi hyödyksi on vähintään kyseenalaista, ainakin jos ei ota huomioon siitä koituvia kustannuksia.
Tuo pikkuhiljaa ylös hilaaminen hyvä huomio.
Lähetä kommentti