Helsingin Autoliiton ajatushautomo on johdonmukainen kannanotoissaan. Numerosokea ja pihalla kuin Michelin-ukko.
Helsingin Autoliiton liikennetoimikunta on syvästi närkästynyt.
Helsingin Autoliiton liikennetoimikunta on syvästi närkästynyt.
Liikennesuunnittelu ei tunnu mieltävän sitä, että paitsi Töölöläinen asuinkatu, Mechelininkatu on ainoa väylä muualta maasta ja liitosalueilta tuleville autoilijoille, jotka aikovat Tallinnan lauttaan Jätkäsaareen ( lukuunottamatta niitä harvoja, jotka saapuvat Lauttasaaresta tai Länsiväylää ). Juuri nyt pitäisi laatia kokonaisvaltainen suunnitelma miten saadaan satamaliikenne pois Mechelininkadulta sekä itä-länsisuuntainen poikittaisliikenne pois kantakaupungin katuverkosta, tai Mechelininkatua Runeberginkadulle ja edelleen Helsinginkadulle (keskustatunneli)! Satamaliikenteen määrän selvittäminen on varsin yksinkertaista, suorittakaa viikon ajan liikennelaskenta Marian sairaalan nurkilla aamuisin ennen lauttojen lähtöä ja iltaisin viimeisen lautan saavuttua!Tämä siis vastauksena suunnitelmaan, jossa autoille annetaan ympäri vuorokauden toinenkin kaista käyttöön Mechelininkadulla.
Autojen kytkeminen Internettiin on vielä vähän vaiheessa, joten autetaan Marian kulmalla hytisevää. Helsingin kaupungin liikennesuunnittelu tekee liikennetutkimusta. Sivuilta selviää esimerkiksi ajoneuvomäärät katuosuuksittain. Tiedotusvälineistä löytyy myös seuraava tieto, jonka lähde lienee Helsingin sataman tilastot:
Länsisataman kautta kulki viime vuonna 5,2 miljoonaa matkustajaa, 860 000 henkilöautoa ja 164 000 rahtiyksikköä.Eli vajaa kolme tuhatta ajoneuvoa päivässä. Määrää voi suhteuttaa vaikka läheisen katuverkon liikennemääriin, alla kuvassa. Vaikka kaikki nuo autot ajaisivat Mechelininkatua, se olisi noin kymmenesosa sen autoliikennemäärästä. Tuollaisella autonorolla ei voi perustella miljardin hintaista tunnelia, halvemmaksi tulisi vaikka antaa jokaiselle kuljettajalle taksiseteli. Eikä muuten myöskään sataman siirtämistä Vuosaareen, kunnollinen argumentti sen puolesta on että saataisiin sataman viemä tila asuinkäyttöön.
Ajoneuvoja syyskuun arkipäivänä Ruoholahden alueella |
Mainitun Mechelininkadun liikennemäärä olisi sen myötä noin 800 ajoneuvoa vuorokaudessa vähemmän, eli käytännössä vaikutus on olematon. Aikaa se säästäisi kantakaupungissa ruuhkassa autoilevilta yhteensä 300-400 tuntia eli keskimäärin 20-30 sekuntia. Nykyisistä kaduista autoilta olisi suljettu Kaivokatu. Miljardi euroa olisi tästä pienestä ilosta kovin iso hinta, eli tunnelia ei tehdä, josta myös seuraa ettei Keskustatunnelista höpöttäminen ei valitettavasti koskaan lopu.
Raportissa tarkasteltiin skenaarioita kantakaupungin autoliikenteelle eri vuosille, liikenneinvestoinneille ja muille järjestelyillä. Niukoissa vaihtoehdoissa on tehty vähemmän ratoja ja autotunneleita, lisäksi on tutkittu tietullien vaikutusta.
Kantakaupungin autoliikenteen skenaariot suurenee napsauttamalla |
Kuten kuvasta näkyy, ruuhkautuminen pahenee joka tapauksessa, koska autoliikenteen määrän oletetaan kasvavan. Ja ainoa asia millä on mitään olennaista merkitystä ruuhkiin on paljonko autoja on liikenteessä, minkä pitäisi olla aihepiiriin tutustuneille päivänselvää. Eivätkä ne ruuhkat siltikään kovin pahoja ole.
Autoliiton ajatushautomo jatkaa johdonmukaisesti suhteellisuuden- ja todellisuudentajun hukannutta kirjoitustaan seuraavasti:
Kaupungin verkkosivuilta löytyy myös mielenkiintoinen suunnitelma Helsingin alueella olevien n 25 km moottoritieluonteisten väylien muuttaminen kaupunkibulevardeiksi alentamalla ajonopeuksia ja jopa kattamalla väylät ja rakentamalla asuntoja teiden päälle. Todella loistava idea miten luoda asuinkelvottomia slummeja ilman liikenneyhteyksiä, kauppoja tai mitään muuta infraa betonikannelle jonka alla rekat jyristävät 24/7!Tämä pikku suunnitelma on keskeinen ja välttämätän osa Helsingin uutta yleiskaava, joka on nyt on vaatimattomasti vuosikymmenen merkittävin suunnitelma. Ottamalla motarien varsien puskat käyttöön saataisiin karkeasti ottaen Turun verran rakennuksia. Kyse on parinsadan tuhannen ihmisen kodeistta. Erinomaisten joukkoliikenneyhteyksien varrella, lähellä eikä kaukana.
Ja vastauksen tähän ettei käy, koska ensimmäiset liikennevalot siirtyvät pari kilometriä etäämmälle keskustasta. Että esimerkiksi vastaavien liikenneväylien ympärille rakentunut Töölö on asuinkelvoton slummi. Kirsikkana kakun päällä, Autoliiton mielestä ison autoväylän varsi on liikenneyhteyksiltään kelvoton.
Lisäksi polkupyöriä pitäisi verottaa, jotta voidaan rahoittaa polkupyöräväylien rakentaminen, jota osasto vastustaa. Ihan detaljina, 120€ helsinkiläistä polkupyörää kohti vuodessa on suuruusluokkaa kymmenen kertaa tarvittava rahamäärä.
10 kommenttia:
Oliko noissa tunnelilaskelmissa mukana sen tunnelin tuoma lisäliikenne? Minkä uusi ja hieno väylä aina tuo tullessaan.
Autoliitto on tietääkseni yksityisautoilijoiden etujärjestö, joten ne varsin vähän yllättävästi pyrkii edistämään yksityisautoilua.
Mielestäni olisi aihetta sellaiselle eroa autoliitosta-kampanjalle. Nettisivusto joka kävisi läpi vähän faktoja taloudellisista ja terveydellisistä syistä. Ja ihan hienoin havainnekuvin. Niitähän nyt riittää noiden uusien bulevardisuunnitelmien myötä.
Anonyymi,
Edes yksityisautoilijoiden etujärjestöltä ei ole kielletty rakentava edistämistyö.
Auto on hyvä joissain asioissa, paras toisissa. Mutta auto ei sovi kaikkeen edes välttävästi, vaikka kuinka raskaalla dadaismilla sitä perustelisi.
Esimerkiksi kaupungin kadut ovat aina liian ahtaita autoille. Ainoa tapa tehdä kadusta riittävän väljä kruisailuun on poistaa sen ympäriltä kaupunki: sitten ei olekkaan enää mitään minne katua pitkin kruisailisi. Ruuhkaton kaupunki on etujärjestölle hävitty sota ennen ensimmäistäkään laukausta.
Rakentava lähestyminen olisi esimerkiksi se, että kaupungissa autojen määrän vähentäminen hyväksytään ja vastaavasti alleviivataan sitä, että toimivassa kaupungissa tarvitaan ja voidaan harrastaa kuitenkin jonkin verran autoja. Mutta sen sijaan että kadulla olisi kuusi kaistaa autoja jonossa, yksi jono suuntaansa riittäisi mainiosti.
"Lisäksi polkupyöriä pitäisi verottaa, jotta voidaan rahoittaa polkupyöräväylien rakentaminen, jota osasto vastustaa." Juuri noin. Kyse ei ole niinkään rahasta, vaan tilasta.
-jari
Ehdotan yksityisomistuksen kieltämistä. Se on ratkaisu lähes kaikkiin ongelmiin.
Eka anonyymi, noi luvut siis on kokonaismallinnuksista, ja en osaa sanoa kuinka hyvin ne ottavat tuotetun liikenteen kasvuun huomioon.
Toka anonyymi, Autoliiton pitääkin ottaa kantaa autoliikenteen olosuhteiden parantamisen puolesta. Mutta en ymmärrä miten se auttaa älyttömät ehdotukset ja (taloudellisesti) toteutuskelvottomat ratkaisut.
En myöskään ymmärrä mitä ihmettä heillä on polkupyöräinfran parantamista vastaan. Eikö se nyt esimerkiksi ole parempi ettei pyöräilijät ole samalla kaistalla tiellä.
Jari, verotuksella voi vähentää jotain, ja on vaikea ymmärtää miksi joku haluaisi vähemmän polkupyöriä ylipäänsä. Kun ei se katutilan tarve edes riipu pyörien määrästä. Joka tapauksessa tarvitaan se sivutila missä ajaa, ja niin paljon polkupyöriä tuskin tulee olemaan, että yksi pyöräkaista riittäisi.
Äh... ettei yksi pyöräkaista suuntaansa riittäisi, piti kirjoittamani.
Lähetä kommentti