tiistai 28. huhtikuuta 2009

Sähköautolla viheriölle?

Energiatehokkaassa sähköautossa on nollaenergiailmastointi vakiona

Lisäyksenä aiempaan Martti Tiuri Länsiväylä, 22.4.2009 , näköislehti sivu 19:
Raide-jokeria ei voi myöskään perustella päästöjen vähentymisellä. Tulevaisuudessa autot kulkevat sähköllä, jolloin energiaa kuluu kolmasosa bensiini- ja dieselliikenteeseen verrattuna, eikä hiilidioksidipäästöjä tai hiukkaspäästöjä tule lainkaan.

Minä olen jotenkin kuvitellut, että kulkuneuvon energiatarve riippuu liukukitkasta ja ilmanvastuksesta, eli koosta, painosta, nopeudesta ja muotoilusta. Ja että energiankulutus per matkustaja taas riippuu siitä montako matkustajaa on kyydissä ko. kulkuneuvossa, ja se kuinka paljon heitä mahtuu riippuu taas kulkuneuvon koosta. Lisäksi olen kuvitellut että renkaat aiheuttavat katupölyä. Onneksi Emeritusprofessori vapauttaa minut näistä harhaluuloista.

3 kommenttia:

Juho kirjoitti...

Jospa hän viittaa sähkömoottorin hyötysuhteeseen, joka on suunnilleen kolminkertainen. Silloin on minusta ihan fiksua sanoa, että energiaa kuluu kolmasosa polttomoottoriin verrattuna.

Teemu kirjoitti...

Joo, Elmo huomautti JLF:ssä saman. Vaikka hyötysuhde olisi kolme kerta parempi, niin sitten taas toisaalta on häviöt sähkönsiirrossa ja akun latauksessa. Eikä voimaloidenkaan hyötysuhde ole 100%. Protestoin lähinnä sitä, että tuosta jää kuva että kokonaisenergiankulutus on kolmasosa mikä on kyllä huuhaata.

Juho kirjoitti...

Mutta yhtälaillahan polttoaineen tuotanto ja siirtely vaativat (hukkaavat) energiaa. Mihin perustuu kokonaisenergioiden vertailusi?