Eija-Riitta Korhola huolehtii siitä että Kiina on vain luvannut vähentää hiili-intensiteettiä eli pysyä ns. businell as usual päästökasvu-uralla (BAU), ja samaan aikaan siitä että EU:n vähennykset johtavat hiilivuotoon Euroopasta Kiinaan. Kummatkin huolet voivat olla aiheellisia, mutta ne ovat toisensa poissulkevia. BAU-ura nimensä mukaisesti tarkoittaa sitä että päästöt kasvavat niin kuin ne kasvaisivat jos mitään ei tehtäisi, BAU-ura + hiilivuoto taas että ne kasvavat enemmän. Eli ei ole loogisesti mahdollista että Kiina (a) pysyy BAU-uralla ja (b) hiilivuoto suuntautuu Kiinan. Käytännössä kysymys on siitä että sitoutuuko Kiina BAU-uraan, eli siihen että päästöt eivät kasva sen yli.
Muutenkin Frankelin malli vaikuttaa yhä todennäköisemmältä.
39 Autoilun ulkoiset kustannukset
2 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti