keskiviikko 28. maaliskuuta 2012

Kaupunkiautotalleja lisää

Ei puhuta pysäköinnistä vaan sitä mistä saataisiin heikkolaatuisempaa väliaikaista tilaa kaupunkiin.


Mies tarvitsee oman huoneen ja omaa rahaa. Autotalli on tällainen huone. Miesten lisäksi se on myös teinien kestosuosikki sukupuoleen katsomatta.

Autotallissa perustetaan bändejä, aloitetaan yrityksiä, kuntoillaan, säilytetään pornograafista materiaalia, nikkaroidaan, hiljennytään, melutaan, ensisuudellaan, korjataan fillaria... Autotallista myös taistellaan, erillaiset autotallin olemusta ymmärtämättömät perheenjäsenet haluavat tuhota sen käyttämällä sitä varastona, ja se tavara pitää saada pois toiminnan tieltä koska muuten autotalli ei elä.

Varsinkaan autotallissa ei säilytetä autoa.

Autotallin olemuksen kannalta on itseasiassa täysin irrelevanttia voiko sinne edes ajaa autolla. Kyseessä on tila jonka idea on se että sen yleinen siisteys ja laatu on heikko. Autotalli on määrittelemätön puuhanurkka joka iloisena keskisormena funktionaalisella arkkitehtuurille kieltäytyy normittamasta neliötä johonkin käyttöön, esimerkiksi vessanovenavaustilaksi. Vertailukohtana nykyaikainen keittiö ei voi olla autotali, koska sen jokainen helposti puhdistetteva kiiltävä laskutaso on mitoitetty kestämään juuri kattilan lämpökuorma, se on läpeensä funktionaalista tilaa. Keittiö on valmis, autotalli tehdään itse kerta kerran jälkeen uudestaan.

Missä autotalli on kaupungissa?

Tolkun kulttuurikirjeenvaihtaja vastasi että tuo on vähän sitä mitä nykyaikaisen kirjaston pitäisi olla. Eli sen sijaan että tulevaan Keskustakirjastoon rakennetaan CD-hyllyosasto, tehdään väliaikaisia tiloja joita voi lainata. Ajatus on erinomaisen kannatettava, mutta ei tavoita autotallin henkeä ja kata kaikkia sen käyttöjä.

Helsingin Kaupungilla toki on tilaa, jota hallinnoi Tilakeskus. Nämä tilat ovat kuitenkin luonteeltaan pysyvään yritystoimintaan tarkoitettuja, jos niitä voisi vuokrata vaikka illaksi kerrallaan niin asia olisi eri.

Oletettavasti vastaväite tähän on että ihmiset, ja varsinkin nuoret, sotkevat ja rikkovat. Tätä varten on olemassa vakuudeksi kutsuttu maksujärjestely.

Todellinen ongelma lienee että ihmiset saattavat käyttää tilaa esimerkiksi juopotteluun, seksiin tai peräti yöpyä siellä, joka on vastoin tilan kaavassa määriteltyä käyttötarkoitusta esimerksi liiketilana, ja siten rikos jos ei ihan ihmisyyttä niin ainakin kaavoittajaa kohtaan. Se miksi tämä on ongelma ei tosin ole kovin ilmeistä, koska oletettavasti ihmiset juovat, harrastavat seksiä tai nukkuvat joka tapauksessa tarvittaessa vaikka taivasalla, eli tila sinänsä itsessään tuskin aiheuttaa tällaista moraalitonta käytöstä.

Siis näin sellaisessa maailmassa jossa määräysten tarkoitus ei ole hypoteettisten vastuiden välttely vaan ihmisten elämänlaadun parantaminen.

Vielä parempi tietenkin olisi jos ihmiset vaan tekisivät tiloja itse. Ja kaupunki vain antaisitehdä, ehkä pientä maavuokraa vastaan. Vähän niin kuin siirtolapuutarhat. Kontit alkaa olla jo klisee, tosin näpsäkkä keksintö, mutta miksei vaikkei puusta tehtyjä majoja. Käytettyjä pakettiautoja. Mitä tahansa mikä kelluu. Jotain joka ei ole liian hyvää, jotta siihen olisi varaa, niin kuin autotalli. Tai niin pysyvää että sen sijoittaminen vaatisi kaavan.

Ei kommentteja: