Amerikkalaiset autonvalmistajat ovat huolissaan Facebookin ja muun sosiaalisen median voimasta. Esimerkiksi General Motors on ilmoittanut, ettei autoilu enää kiinnosta nuoria, sillä kumin polttamisen sijaan kaverit tapaa nyt parhaiten verkossa.
Aikuisina sama joukko muuttaa suurkaupunkeihin ja alkaa käyttää joukkoliikennettä.
- Alle 30-vuotiaista 54 prosenttia on mieluummin sosiaalisten medioiden parissa kuin autoilee, toteaa GM:n markkinointijohtaja John McFarland, 31.
Hänen mukaansa varsinkin nuoret naiset suhtautuvat autoon kuin rumaan poikaystävään, joka saa mennä heti, kun parempi vaihtoehto tulee näköpiiriin.
Pääsääntöisesti asiat tulevat rapakon yli pohjolaan yhä pienenevällä viiveellä, esimerkiksi nuivailu ei ole juuri mitään muuta kuin käännettyä republikaanihuutoa.
Kyse on muustakin, pari vuotta sitten kännykän hiplaamista junassa katsottiin kummasti, Tolkku muistaa elävästi erään suoraan päin naamaa nauraneen miehen. Nyttemmin jokaisella tuntuu olevan joku pad tai muu räplättävä, eli räplä.
Räplöjen yleistyminen saa matkan tuntumaan nopeammalta ja mukavammalta, eikä tarvitse tuijottaa kenkiään, jottei tuijottaisi. Autossa ei voi räplätä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti