torstai 2. elokuuta 2012

Vaalitarjous! Auto maan alle vain 40 000 eurolla!


Politiikan markkinoilla kadulta poistetun auton päivän noteraaus on noin 40 000 euroa. Suunta on oikea, summa ei.

Kaupunginsuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Männistö (kok.) ehdottaa keskustatunnelia, joka rahoitettaisiin joko keskustan tietullilla ja/tai yksityisellä rahalla, eli tunnelimaksuna. Männistölle on niukasti numeroita blogauksessa, Tolkku auttaa määrällistämään.

Haarukoidaan ensin tunnelimaksu. Tunneli maksaisi noin miljardin, ylläpito on kaikkea muuta kuin ilmaista (paljon turva- ja viestintätekniikkaa), eli sanotaan nyt pyöreästi vaikka 50 miljoonaa euroa vuodessa kokonaisuudessaan korot, lyhennykset ja ylläpito. Tunnelia käyttäisi päivässä noin 40 000 - 50 000 henkilöautoa (kovin paljoa enempää se ei vedä koska turvallisuussyistä tunnelissa ei voi olla jonoa), eli vuositasolla 12 - 15 miljoonaa autoa. Eli tuollaiset nelisen euroa per auto suuntaansa, olettaen että ei tarvitse tuottaa voittoa. Tästäkin syystä arvio lienee alakanttiin.

Ruuhkamaksuksi taas on LVM:n esityksessä ajateltu noin 8 snt/km keskusta-alueella. Helsingin niemen rajan ylittää noin 190 000 henkilöautoa päivässä (joukkoliikenteen matkustajia muuten vastaavasti 460 000). Jos arvioimme että keskimäärin ko. autoille kertyy noin 2km ajoa keskustassa, niin tästä kertyy vuositasolla noin 114 miljoonaa kilometriä, eli tuloja noin 9 miljoona euroa. Ei oikein ynnää, ja niitä tuloja on tähän saakka ajateltu käytettävän joukkoliikenteen kehittämiseen ja muun autoilun verotukseen laskemiseen. Tietenkin jos saa käyttää koko seudun ruuhkamaksutuloja niin asia on eri, mutta niillä kyllä löytyy käyttöä muuallakin kuin ydinkeskustassa.

Mielenkiintoista tässä on että oikeistopoliittinen markkinahinta sille että saa yhden auton pois kadulta alkaa hahmottua. Se on noin 40 000 €, edes yhdeltä kadun pätkältä.

Männistön mukaan kävelykeskustaa voisi "fiksusti" laajentaa Pohjois-Espalle, eli ilmeisesti myös Kaivokatu olisi suljettu autoilta. Kaivokadulla on kumpaankin suuntaan 23 100 ajoneuvoa arkipäivässä, ja luultavasti yksi auto ajaa Kaivokadun kumpaankin suuntaan päivän aikana, eli sanotaan vaikka 10 000 autoa kun  kaikista ajoneuvoista osa on ratikoita, busseja, polkupyöriä ja rekkoja joilla ei olisi tunneliin asiaa. Pohjois-Espalla on autoja noin 15 000 ja se on yksisuuntainen, eli yhteensä siis 25 000 autoa. Tunnelin maksaessa miljardin saamme siis 40 000 € euron panostuksella per auto reilulta kilometriltä katua pois yhden auton. On tämä toki huomattavasti parempi diili kuin KSV:n tunnelivisio jossa kolmen miljardin investoinnilla tunneliverkkoon saadaan pelkkä Kaivokatu suljettua.

Viime syksynä Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Rautavan (kok.) mukaan 40 000 - 80 000 € maanalaista parkkipaikkaa kohti on niin hyvä sijoitus, että sen voi maksaa vaikka naapurit. Keskimäärin tuo on noin 60 000 € per auto, eli vuodessa deflaatio on ollut noin 50%.

Siedettävän poliittisen kompromissin hinta voisi olla että yksi auto maan alle maksaa saman verran kuin Laajasalon ratikka per matkustaja. Hanke on toki ratikkainvestoinniksi kallis vaikka hyödytkin ovat suuret ja kattavat investoinnin, mutta kuten Männistö muistuttaa: "200 mil­joo­naan eu­ron sil­taan voi ol­la vai­kea löy­tää ra­haa" ("Bussilautta veisi Kruunuvuoreen kuudessa minuutissa",  HS Kaupunki 5.7. 2012). Sitä 200 miljoonan raitiovaunuyhteyttä, sisältää siis myös muutkin tarvittavat raiteet, käyttäisi arviolta noin 21 000 - 23 000 ihmistä päivässä eli noin 10 000 € per ratikkamatkustaja kertainvestointina. Ratikoiden liikennöintikulut katetaan suurin piirtein lipputuloilla.

Tasaisen tinkimisen tahdilla Helsingin kokoomus ehdottaa maanalaisia autohankkeita jotka maksavat vain 10 000 € autoa kohden jo syksyllä 2014. Semmoinen keskustatunneli jonka on tarkoitus palvella keskustaan eikä sen läpi ajamista saattaisi jopa onnistua tuolla hinnalla. Keskustan huoltotunneli maksoi 90 miljoonaa euroa (2007). Näin siksi että se on ajoyhteys raskaalle liikenteelle parkkihalleihin, eikä maanalainen moottoritie Smith-Polvisen täydellistämiseksi. Voisiko tätä prosessia mitenkään nopeuttaa ettei tarvitsisi pyöritellä peukaloita taas kahta vuotta?

Piruilu sikseen, olen Männistön kanssa täysin samaa mieltä siitä että julkisen talouden nykytilassa investoinnit pitää harkita tarkkaan, tosiasiat tulee tunnustaa ja että kävelykeskustaa tulee kehittää. Kävelykeskustaa voi kehittää ilman massiivisia tunneleitakin, ja tämä on suotavaa jos on tarkoitus tehdä jotain rahoitusrealistista, eli saada jotain aikaiseksi katutasolla eikä paperilla.

5 kommenttia:

Pekka P. kirjoitti...

Mihin ihmeeseen tuo 40 000 – 50 000 autoa oikein perustuu? KSV:ssa on joku Smith-Polvinen -toiveajatteluosasto? Toi sun joskus Särelän Mikon blogiin linkittämäsi pahvi antaa kyllä ymmärtää, että tunnelista hyötyviä autoja kulkisi nykyisin jotain 4000 – 5000.

http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2009/AjoneuvoliikenteenMPTutkimus.pdf

Teemu kirjoitti...

Yksi ainoa luku ilman lähdettä ja heti jäin kiinni. :) Hyviä lukijoita.

En nyt ole ihan varma mistä puhut, liiallisen suunsoittamisen haittoja ettei muista edes omiaan, mutta olisiko kyse KSV:n liikenne-ennusteesta jonka mukaan kaduilta siirtyy jotain tuota luokkaa autoja kun tehdään Keskustatunneli eikä juuri mitään muita järjestelyjä? Ihan vaan laiskasti googlesta katsomani kokonaismäärä autoja oli 41 000, ja kun tuo nyt on ennuste niin kirjoitin sitten 40 000 - 50 000, koska tuo on suurin piirtein sen tunnelin kapasiteetti. Se on ihan selvää että siellä tulisi olemaan niin paljon autoja kuin sisään päästetään, aluksi siirtymää kehäteiltä joka muuttuu sitten poikittaisen autoliikenteen kasvuksi.

Pekka P. kirjoitti...

Nuo 4000–5000 autoa kulkevat tuossa tutkimuksessa Länsiväylältä Helsingin esikaupunkeihin tai kauemmas itään Porvoon/Lahdentietä. Loput jäävät kantakaupunkiin. Eli tuohon lukuun pitää lisätä Vallilaan ja Kumpulaan kulkevat ja ilmeisestikin osa Lauttasaaren siltaa käyttävistä.

Osa autoa nykyisin käyttävistä lopettaa sen aika pian, Keilaniemessä toimiston ikkunasta voi ihailla yhtä louhintaprojektia joka toivottavasti valmistuu joskus ihan lähivuosina. Toki kun Etelä-Espoon ja Itä-Helsingin välille saadaan järjestettyä joukkoliikennettä, se voi lisätä myös autoilun määrää alueiden välillä.

Kaiken kaikkiaan autoja, jotka tuolla tunnelilla saadaan siirrettyä pois maan päältä keskustasta, on reilusti alle 10000 päivässä. Loput tunnelin käyttäjistä tulisi tosiaan kehältä tai aloittaisi autoilun.

40 000 € per auto että se saadaan kehältä keskustaan. On siinä tosiasioissa tunnustamista.

Teemu kirjoitti...

Tämä on erillaiseen nörtteilyyn keskittynyt asiablogi, johon tulee 99,9% asiaan liittyvä kommentteja, ja loput lentää roskiin. Jos haluaa keskustella jostain muusta niin yhteyden saa niin puhelimella, sähköpostilla kuin useimmissa sosiaalissa medioissa. Sielunhoidollisissa ongelmissa kehotan kääntymään jonkun asianmukaisen tahon puoleen.

Teemu kirjoitti...

Kehotan sisälukutaitoharjoituksiin, asia kommentissa yllä.